INTERAKTÍV ÉLMÉNY HÁZHOZ-SZÁLLÍTÁS: OTTHONKONCERT – ONLINEKONCERT

INTERAKTÍV ÉLMÉNY HÁZHOZ-SZÁLLÍTÁS OTTHONKONCERT – ONLINEKONCERT Hazánkban elsőként, egyedülállóan otthonába visszük a zenei élményt!...

Fordító - Translate

2019. február 18., hétfő

Interaktív Utazás a Művészi Zene Világában - MŰVÉSZI ZENE KÖR – Koncertpedagógiai Előadássorozat Beszámoló IV.Évad


Interaktív Utazás a Művészi Zene Világában
- MŰVÉSZI ZENE KÖR – Koncertpedagógiai Előadássorozat Beszámoló IV.Évad

Főtámogató:










MŰVÉSZI ZENE KÖR - Domokosné Mezei Katalin koordinálásával működő - Tehetségmenedzselő szervezetünk projektcsoportjával a 2018. év Szeptembertől Novemberig tartó időszakában – az Interaktív Utazás a Művészi Zene Világában címűközművelődési és közönségnevelési feladatokat is ellátó koncertpedagógiai előadássorozatunkkal – a megyeszékhely kulturális vonzáskörzetétől távol eső, kulturálisan szegregált intézményei részére - biztosítottunk magaskultúra-közvetítő - a művészi zene népszerűsítését célzó - esélyteremtő programokat.
Az idei előadások során már nem volt tapasztalható az előző évekhez képest jellemző kulturális különbség, a tanulók - a művészetterületet érintő - kollektív tudása és viselkedéskultúrája átlagos szintű volt.
Az általunk használt korszerű vizuális élményeszközök különösen vonzóvá tették a magaskulturális előadásunkat, megkönnyítve ezzel a befogadást minden részt vevő művészet-felhasználó számára.
A mai tanulók generációi idejük legnagyobb részét a digitális térben töltik, így sok fontos értékkel nem kerülnek kapcsolatba, mert nem tudják, hol kereshetik ezeket a tartalmakat.
Összességében idén is megállapítható, hogy a debreceni általános iskolás gyermekeknek kevés lehetősége van magaskultúrával találkozni és megfelelő minőségben értékelni azt, így az ilyen irányú tudásuk és tapasztalatuk is elenyésző.
            A MŰVÉSZI ZENE KÖR alkotó- és előadó-művésztanáraiként hivatásunkból adódóan is hisszük és valljuk is, hogy a magaskultúra-közvetítő tevékenységünk – a széleskörű befogadásnak - kedvező időben és helyen valósul meg, hiszen a tömeg- és multikulturális hatások egyre erősödnek a nemzeti hagyományokkal és európai értékekkel szemben.
            Az előzetes terveink alapján – az elmúlt évekhez hasonlóan – digitális háttérrajzokkal kívántuk vizuálisan támogatni az előadásokat, ami az idei évadban – a festőművész munkatársunk egészségi állapotának tartós leromlása miatt – digitális prezentáció formájában történt meg.
További személyi változás volt a zongorakísérő személye is, aki néhány hónapja csatlakozott szervezetünkhöz, de azóta elhivatottan segíti munkánkat készséges és professzionális szerepvállalásával.

A Nemzeti Kulturális Alap megtisztelő támogatásával megvalósuló újabb előadásturnénk során első alkalommal 2018. Október 3-án, a Zene világnapját követően a Debreceni Vénkerti Általános Iskola és AMI tanulói és pedagógusai előtt adtuk elő programunkat.
Az előzetes egyeztetések alapján azzal a kéréssel fordultak hozzánk, hogy – az intézmény művészeti beállítottságára és a nagy tanulói létszámra való tekintettel – két előadást tartsunk meg az iskola aulájában, amelyet érkezésünkre lehetőségeiknek megfelelően előkészítettek, amely kérést készséggel teljesíteni tudtunk.
            Az előadások fogadtatása rendkívül kedvező volt, az élő digitális háttérvideó élményhatása minden várakozásunkat felülmúlta, annak ellenére is, hogy a művészeti iskolás növendékek naponta találkoznak kreatív művészeti eszközökkel és módszerekkel.
Az előadás végén fokozott kedvességgel fordultak hozzánk mind a vezetők, a pedagógusok és a tanulók is, akik – a kórusvezetőkön és énektanárokon keresztül – kérték a segítségünket a munkájuk fejlesztéséhez.

A Művészi Zene Kör a Debreceni Vénkerti Általános és Művészeti Iskolában



A harmadik sikeres előadásunkat 2018. Október 11-én a Debreceni Szoboszlói úti Általános Iskola tornatermében tartottuk meg, magas érdeklődés és segítségtöbblet mellett.
Az iskolai rendezvények sokasága mellett nehéz feladat volt megfelelő időpontot találni előadásunk számára, azonban a befogadó intézmény készséggel szabaddá tette a helyszínt a megbeszélt időpontra.
A technikai feltételek adottak voltak, hogy az előadáshoz szükséges – és a professzionális előadóktól elvárható – összeszedettséggel kezdjük meg az előadást.
A helyszín különleges, útelágazásszerű előkészítő berendezése lehetővé tette az előadói mozgástér fokozott dimenzionálását, így a hangszerbemutatók során a közönség egészen közelről megszemlélhette az adott hangszer apróbb részleteit is és az előadókkal is közelebbről megismerkedhettek.
A vezetők elmondása szerint rendkívül kevés forrásuk van a magaskulturális eseményeken történő megjelenésre, de ingyenes előadásokat már gyakrabban fogadnak, azonban ezek színvonala a legtöbbször nem megfelelő, tematikusan nem illeszkednek a köznevelési tananyaghoz és a művészi igényű zene sem jelenik meg műsorukban, ami következménye, hogy a tanulók nehezen zökkennek vissza az előadás utáni tantermi anyagokhoz, sok fegyelmezési többletfeladatot adva ezzel a nevelőknek.
Előadásunk során – elmondásuk szerint – kiváló hatással volt a művészi zene a hallgatóságra, megnyugtatta őket és kiegyensúlyozottabbá váltak már néhány ütem hallatán.
A zene világnapját követően megrendezésre került előadásunkat az intézmény belső rendezvényeként is népszerűsíteni tudta, így kiváló referenciává vált a későbbi értékmegosztáshoz.
Egy újabb előadással a továbbiakban is számítanak ránk, hiszen eddig csak a szervezetünk magaskulturális tevékenységeinek jóhírével találkozhattak, intézményre szabott interpretációnk nagy érdeklődés és élményátadás mellett zajlott, így professzionális előadóművészként a szükségleteknek megfelelően terjeszthettük ki szerepvállalásunkat.

A Művészi Zene Kör a Szoboszlói úti Iskolában



A negyedik előadás a Debreceni Dózsa György Általános Iskola tornatermében,
2018. Október 17-én valósult meg.
Nagy örömmel fogadták, hogy kiválasztottuk intézményüket az előadásunkon történő részvételre és izgatottan vártak minket a helyszínen, amelyet felkészítettek az előadás fogadására.
A helyszíni előkészületek során a – hangtechnika kivételével a - technikai feltételeket is biztosította az intézmény, ami nagy segítség volt számunkra, hiszen így a legmagasabb szintű művészi teljesítményt nyújthattuk a színpadon. 
Mivel előadásunk közvetlenül megelőzött egy helyi tematikus programot, az intézmény ehhez kapcsolódóan rögzíthette azt.
            A zeneművészet az iskolában moduláris rendszerben szakkörként is megjelenik, az általunk megosztott magasművészeti információk kiváló illeszkedést találtak a műveltséget kiemelten támogató intézmény tanulói és pedagógusai körében.
Fegyelmezési feladatunk ezen a helyszínen sem akadt, még a közös énekléseket követően sem, így az eddigi tapasztalatainkhoz hasonlóan megerősítést nyert a művészi zene figyelemfokozó hatása.
Az új ismeretek átadása a magasművészet személyiség- és közösségformáló erejével társulva elmélyültebbé tette a közönség kollektív tudását, tehát a művészi zene pozitív üzenetének megosztásával hosszú távon megerősödhet a fiatal – kizárólag a digitális térben aktív - generációk helyes értékrendje.
            Az előadás végén a résztvevők örömmel fordultak hozzánk, majd később mind a tanulók, mind a nevelők jó kedvűen, lelkesen távoztak, így - annak tudatában, hogy szakmai küldetésünk és társadalomkulturális szerepvállalásunk ismét egy szélesebb körben kiterjedhetett – előadóként mi is elégedetten búcsúzhattunk az intézménytől, a legközelebbi találkozásig.

A Művészi Zene Kör a Dózsa György Általános Iskolában


Az előadásturné ötödik, végső állomása a Hajdúböszörményi Baltazár Dezső Református Általános Iskola volt, ahol 2018. November 15-én tarthattuk meg interaktív koncertpedagógiai előadásunk, amelyet az iskola melletti Református Templomban tartottunk meg.
Tekintve, hogy az intézmény a templomi rendezvényekre van berendezkedve, sem technikai, sem fegyelmezési problémánk nem akadt, a tanulók és pedagógusok által megszokott környezet miatt.
A különleges helyszín egészen szokatlan keretfeltételeket biztosított az előadás számára, hiszen mind a közösségi tér minősége, mind az akusztikai sajátosságai különösen meghitté tették az interpretációt.
Rendkívül nagy érdeklődést mutattak a tanulók a bemutatott hangszerek iránt, azonban a zenetörténeti korszakok tekintetében kissé tájékozatlanok voltak, így - a közismereti tananyag kiegészítésére is alkalmasan - valóban hasznosnak találták a pedagógusok is az előadást.
A tanulók a neveltségi szintjükből és az énekes liturgiával történő gyakori találkozásukból adódóan könnyen alkalmazkodtak az interaktív feladatokhoz és a közös énekléshez is.
Esetükben a művészi zene gyakorlati illeszkedése kimagaslóan megjelenik, így ismeretmegosztásunk révén tudatosan alkalmazhatják a művészi zene jótékony hatásait tanulmányaik során.
Az előadást csak egy rendkívüli esemény zavarta meg, amikor ez egyik osztály az előadás vége előtt gyors iramban távozott, feltételezhetően a mindennapos testnevelés órára történő előkészületek miatt.
Az előadás után élmény volt látni a sok mosolygós tanulót és az örvendező tanárokat, akik többször is kifejezték hálájukat a búcsúzás alkalmával.


A Művészi Zene Kör a Hajdúböszörményi Baltazár Dezső Református Általános Iskola
tanulói körében a helyi Református Templomban



Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester, Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és
az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője



Debrecen, 2018. November 17.