Interaktív Utazás a Művészi Zene Világában
MŰVÉSZI ZENE KÖR - Domokosné Mezei Katalin koordinálásával működő - Tehetségmenedzselő szervezetünk projektcsoportjával a 2018. év Szeptembertől Novemberig tartó időszakában – az Interaktív Utazás a Művészi Zene Világában című – közművelődési és közönségnevelési feladatokat is ellátó koncertpedagógiai előadássorozatunkkal – a megyeszékhely kulturális vonzáskörzetétől távol eső, kulturálisan szegregált intézményei részére - biztosítottunk magaskultúra-közvetítő - a művészi zene népszerűsítését célzó - esélyteremtő programokat.
Az idei előadások során
már nem volt tapasztalható az előző évekhez képest jellemző kulturális
különbség, a tanulók - a művészetterületet érintő - kollektív tudása és
viselkedéskultúrája átlagos szintű volt.
Az általunk használt korszerű vizuális
élményeszközök különösen vonzóvá tették a magaskulturális előadásunkat,
megkönnyítve ezzel a befogadást minden részt vevő művészet-felhasználó számára.
A mai tanulók generációi idejük
legnagyobb részét a digitális térben töltik, így sok fontos értékkel nem
kerülnek kapcsolatba, mert nem tudják, hol kereshetik ezeket a tartalmakat.
Összességében idén is megállapítható,
hogy a debreceni általános iskolás gyermekeknek kevés lehetősége van
magaskultúrával találkozni és megfelelő minőségben értékelni azt, így az ilyen
irányú tudásuk és tapasztalatuk is elenyésző.
A MŰVÉSZI ZENE
KÖR alkotó- és előadó-művésztanáraiként hivatásunkból adódóan is hisszük és valljuk
is, hogy a magaskultúra-közvetítő tevékenységünk – a széleskörű befogadásnak -
kedvező időben és helyen valósul meg, hiszen a tömeg- és multikulturális
hatások egyre erősödnek a nemzeti hagyományokkal és európai értékekkel szemben.
Az
előzetes terveink alapján – az elmúlt évekhez hasonlóan – digitális
háttérrajzokkal kívántuk vizuálisan támogatni az előadásokat, ami az idei
évadban – a festőművész munkatársunk egészségi állapotának tartós leromlása
miatt – digitális prezentáció formájában történt meg.
További személyi változás volt a
zongorakísérő személye is, aki néhány hónapja csatlakozott szervezetünkhöz, de
azóta elhivatottan segíti munkánkat készséges és professzionális
szerepvállalásával.
A Nemzeti Kulturális Alap megtisztelő
támogatásával megvalósuló újabb előadásturnénk során első alkalommal 2018.
Október 3-án, a Zene világnapját követően a Debreceni Vénkerti Általános Iskola
és AMI tanulói
és pedagógusai előtt adtuk elő programunkat.
Az
előzetes egyeztetések alapján azzal a kéréssel fordultak hozzánk, hogy – az
intézmény művészeti beállítottságára és a nagy tanulói létszámra való tekintettel
– két előadást tartsunk meg az iskola aulájában, amelyet érkezésünkre lehetőségeiknek
megfelelően előkészítettek, amely kérést készséggel teljesíteni tudtunk.
Az előadások fogadtatása rendkívül
kedvező volt, az élő digitális háttérvideó élményhatása minden várakozásunkat
felülmúlta, annak ellenére is, hogy a művészeti iskolás növendékek naponta
találkoznak kreatív művészeti eszközökkel és módszerekkel.
Az
előadás végén fokozott kedvességgel fordultak hozzánk mind a vezetők, a
pedagógusok és a tanulók is, akik – a kórusvezetőkön és énektanárokon keresztül
– kérték a segítségünket a munkájuk fejlesztéséhez.
A Művészi Zene
Kör a Debreceni Vénkerti Általános és Művészeti Iskolában
A harmadik sikeres előadásunkat
2018. Október 11-én a Debreceni Szoboszlói úti Általános Iskola tornatermében tartottuk meg, magas érdeklődés és
segítségtöbblet mellett.
Az iskolai rendezvények sokasága mellett nehéz feladat volt megfelelő
időpontot találni előadásunk számára, azonban a befogadó intézmény készséggel szabaddá
tette a helyszínt a megbeszélt időpontra.
A technikai feltételek adottak voltak, hogy az
előadáshoz szükséges – és a professzionális előadóktól elvárható –
összeszedettséggel kezdjük meg az előadást.
A helyszín különleges, útelágazásszerű előkészítő berendezése lehetővé
tette az előadói mozgástér fokozott dimenzionálását, így a hangszerbemutatók
során a közönség egészen közelről megszemlélhette az adott hangszer apróbb
részleteit is és az előadókkal is közelebbről megismerkedhettek.
A vezetők elmondása szerint rendkívül kevés forrásuk
van a magaskulturális eseményeken történő megjelenésre, de ingyenes előadásokat
már gyakrabban fogadnak, azonban ezek színvonala a legtöbbször nem megfelelő,
tematikusan nem illeszkednek a köznevelési tananyaghoz és a művészi igényű zene
sem jelenik meg műsorukban, ami következménye, hogy a tanulók nehezen zökkennek
vissza az előadás utáni tantermi anyagokhoz, sok fegyelmezési többletfeladatot
adva ezzel a nevelőknek.
Előadásunk során – elmondásuk szerint – kiváló hatással volt a művészi
zene a hallgatóságra, megnyugtatta őket és kiegyensúlyozottabbá váltak már
néhány ütem hallatán.
A zene világnapját követően
megrendezésre került előadásunkat az intézmény belső rendezvényeként is
népszerűsíteni tudta, így kiváló referenciává vált a későbbi értékmegosztáshoz.
Egy újabb előadással a
továbbiakban is számítanak ránk, hiszen eddig csak a szervezetünk
magaskulturális tevékenységeinek jóhírével találkozhattak, intézményre szabott interpretációnk
nagy érdeklődés és élményátadás mellett zajlott, így professzionális
előadóművészként a szükségleteknek megfelelően terjeszthettük ki
szerepvállalásunkat.
A negyedik előadás a
Debreceni Dózsa György Általános Iskola tornatermében,
2018.
Október 17-én valósult meg.
Nagy örömmel fogadták, hogy
kiválasztottuk intézményüket az előadásunkon történő részvételre és izgatottan
vártak minket a helyszínen, amelyet felkészítettek az előadás fogadására.
A helyszíni
előkészületek során a – hangtechnika kivételével a - technikai feltételeket is
biztosította az intézmény, ami nagy segítség volt számunkra, hiszen így a
legmagasabb szintű művészi teljesítményt nyújthattuk a színpadon.
Mivel előadásunk közvetlenül megelőzött
egy helyi tematikus programot, az intézmény ehhez kapcsolódóan rögzíthette azt.
A
zeneművészet az iskolában moduláris rendszerben szakkörként is megjelenik, az
általunk megosztott magasművészeti információk kiváló illeszkedést találtak a
műveltséget kiemelten támogató intézmény tanulói és pedagógusai körében.
Fegyelmezési feladatunk ezen a
helyszínen sem akadt, még a közös énekléseket követően sem, így az eddigi
tapasztalatainkhoz hasonlóan megerősítést nyert a művészi zene figyelemfokozó
hatása.
Az új ismeretek átadása a magasművészet
személyiség- és közösségformáló erejével társulva elmélyültebbé tette a közönség
kollektív tudását, tehát a művészi zene pozitív üzenetének megosztásával hosszú
távon megerősödhet a fiatal – kizárólag a digitális térben aktív - generációk
helyes értékrendje.
Az
előadás végén a résztvevők örömmel fordultak hozzánk, majd később mind a
tanulók, mind a nevelők jó kedvűen, lelkesen távoztak, így - annak tudatában,
hogy szakmai küldetésünk és társadalomkulturális szerepvállalásunk ismét egy
szélesebb körben kiterjedhetett – előadóként mi is elégedetten búcsúzhattunk az
intézménytől, a legközelebbi találkozásig.
A
Művészi Zene Kör a Dózsa György Általános Iskolában
Az előadásturné ötödik,
végső állomása a Hajdúböszörményi Baltazár Dezső Református
Általános Iskola volt, ahol 2018.
November 15-én tarthattuk meg interaktív koncertpedagógiai előadásunk, amelyet
az iskola melletti Református Templomban tartottunk meg.
Tekintve,
hogy az intézmény a templomi rendezvényekre van berendezkedve, sem technikai,
sem fegyelmezési problémánk nem akadt, a tanulók és pedagógusok által
megszokott környezet miatt.
A
különleges helyszín egészen szokatlan keretfeltételeket biztosított az előadás
számára, hiszen mind a közösségi tér minősége, mind az akusztikai sajátosságai különösen
meghitté tették az interpretációt.
Rendkívül nagy érdeklődést mutattak a
tanulók a bemutatott hangszerek iránt, azonban a zenetörténeti korszakok
tekintetében kissé tájékozatlanok voltak, így - a közismereti tananyag kiegészítésére
is alkalmasan - valóban hasznosnak találták a pedagógusok is az előadást.
A
tanulók a neveltségi szintjükből és az énekes liturgiával történő gyakori
találkozásukból adódóan könnyen alkalmazkodtak az interaktív feladatokhoz és a
közös énekléshez is.
Esetükben
a művészi zene gyakorlati illeszkedése kimagaslóan megjelenik, így
ismeretmegosztásunk révén tudatosan alkalmazhatják a művészi zene jótékony
hatásait tanulmányaik során.
Az előadást csak egy rendkívüli esemény
zavarta meg, amikor ez egyik osztály az előadás vége előtt gyors iramban
távozott, feltételezhetően a mindennapos testnevelés órára történő
előkészületek miatt.
Az
előadás után élmény volt látni a sok mosolygós tanulót és az örvendező
tanárokat, akik többször is kifejezték hálájukat a búcsúzás alkalmával.
tanulói
körében a helyi Református Templomban
Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester, Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és
Debrecen, 2018. November 17.