KORTÁRSMŰVÉSZEK KORTÁRSMŰVÉSZETBEN
- MŰVÉSZI ZENE KÖR – Élményhangverseny-sorozat
Beszámoló
A Kortársművészek kortársművészetben élményhangverseny-sorozat
Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő
szervezetünk legújabb kezdeményezéseként
került megalkotásra azzal a szándékkal, hogy a debreceni közönség folyamatosan találkozhasson a magaskultúrával.
Az
eredeti koncepció szerint élményhangversenyeket terveztünk Domokos János Antal zeneszerző műveiből, Csíki
András költő, melyet a Nemzeti
Kulturális Alap Zeneművészet Kollégiuma hivatalos hozzájárulásával szervezhettünk tovább.
Eredetileg
a debreceni Kistemplom szolgált
volna helyszínéül mindkét eseménynek, azonban a templom felújítási munkáinak
előkészítéséből fakadó akadályoztatás miatt a második hangverseny szervezése a
templom Gyülekezeti termében vált lehetővé.
Az alapfeltételek megváltozását követően rugalmasan újraterveztük a
hangversenysorozatot, hiszen a nagyobb előadói apparátusok szereplése már nem volt
megoldható, így a kamaracsoportok interpretációs
potenciáljainak megfelelően választottuk meg a hangverseny-repertoárt.
A
professzionális alkotó- és tervezőmunka eredményeképpen több illeszkedési pontot is találtunk a program összeállításához, hiszen
a már hagyománnyá vált ősbemutató
előadásunk mellett a gyermek- és a
felnőtt előadói korosztály is kihívásokban és sikerélményekben gazdagon mutathatta
be műsorát a kortárs élményekre vágyó – széles generációs és társadalomkulturális
közegből érkező - közönségnek.
A
kamarazenei produkciók mellett duók-triók, szólódarabok és közös énekléssel
megszólaló kórusdalok is bemutatásra kerültek, így – az előzetes elképzeléseken
túlmutatva – meglepően változatos,
tematikusan sokoldalú, előadói siker- és hallgatói komplexélmény-gazdag élményhangversennyé
vált mindkét alkalom.
A közönség részéről komoly
támogatást élveztek az előadók, így szervezőként szorgalmaztuk a rendhagyó megoldások megjelenését. Az
egyik ilyen módszer a hangverseny alatti szabad
helyváltoztatás volt, amit nagy örömmel fogadott a közönség és bárkinek lehetősége
nyílt az előadókhoz és a festőművészeti alkotáshoz is személyesen közel kerülni.
A
másik módszerünk a Gyülekezeti terem családias atmoszférájához illeszkedett,
ugyanis a közönséget étellel és
itallal is megvendégeltük, amit szintén
nagy örömmel – zavartalan körülmények fenntartása mellett - elfogyasztottak a
kompozíciók előadásai alatt.
A Művészi Zene Kör művésztanárai
nevében őszintén írhatom, hogy nagy büszkeséggel töltött el bennünket, hogy
előadóként és művésztanárként is hasznosan megmutatkozhattunk, így a fiatal művésztehetségek
személyreszabott gondoskodás mellett szerezhettek bemutatkozási lehetőséget és színpadi
gyakorlatot, valamint a közönség is közelről megtapasztalhatta és a
tudatosítás révén megérthette a kortárs művészeket foglalkoztató – a személyes
és a digitális tér együttállásából származó – alkotói témákat.
A hangversenymarketing proaktív része volt a lokális média bevonása a széleskörű hírterjesztésbe. Sajnos a sajtóprotokoll
kizárólag az újdonságokra érzékenyített, így – szakmai megbecsültségünk révén ingyenes
formában - csak a hangversenysorozat első alkalmáról voltak hajlandóak hírt
adni, fantázianéven.
A korszerű platformokat felhasználva a szakmai fórumokon, a köznevelési
és közművelődési csatornákon, a közösségi oldalakon, a közönségcsoportokban, a videómegosztókon
és szakmai blogjainkon – a digitális elemzések alapján - összességében többtízezer
érintett internetfelhasználó érhette el élményhangversenyünk témáját megosztó bejegyzéseinket.
Tekintve,
hogy a pályázati forrásból kizárólag az ingyenes
médiajelenlét informális és a személyes
közreadás nonformális változata vált elérhetővé, alapvetően sikeresnek
értékeljük a megosztási terjedést, még a ráfordított többletidő- és energia-erőforrások tekintetében is.
A művészi összetartozás- és
megbecsültség-érzet két innovatív ötlet
segítségével is fokozódhatott kortárs alkalmainkon. Az egyik maga a
képzőművészeti alkotás jótékonysági formájú
felajánlása, a másik az esemény-kitűzők használata volt, ami
mindkét esetben – a személyes hasznosuláson túl – közösségi értékű eredményeket
is hozott.
Hosszú évek óta kísérletezünk
egyfajta ”fogyaszthatóbb”, vagy közkedveltebb nevén ”befogadhatóbb” magaskultúra-közvetítés megvalósításán, ami az
utólagos személyes elégedettség-mérésekből egyértelműen kiderült, hogy a sok
újdonság-élmény együttes alkalmazásával a
Kortársművészek kortársművészetben élményhangverseny-sorozat alkalmain sikerült.
A helyi
közönség érdeklődése végre a kortárs
művészi kifejezőeszközök és módszerek felé irányulhatott, amellyel hosszú
távon egy felelősségteljesebb, nemzeti kultúránk iránt érzékenyített viselkedésmodell is kialakítható, széles
körben felkeltve az érdeklődést a napjainkban élő és alkotó művészek mindennapokban
is hasznosítható művészeti alkotásai és előadásai iránt, amelyek segítségével a
közösségi és a személyes élet egyaránt a minőségi, tudatosan alkotó és
közösségi tekintetben is hasznos cselekvő irányba mozdulhat el.
Szándékaink szerint továbbra is támogatjuk ezt a folyamatot projektelőadásainkkal, valamint kortárs
alkotásainkkal és nagy megtiszteltetés, hogy a Nemzeti Kulturális Alap a
következő évadban is segíti hagyomány- és értékteremtő tevékenységeinket.
A KORTÁRSMŰVÉSZEI KORTÁRSMŰVÉSZETBEN
I. Élményhangversenyének plakátja
Ősbemutató
előadás
Művésztehetségek
bemutatkozása
A KORTÁRSMŰVÉSZEI KORTÁRSMŰVÉSZETBEN
I. művészei
A KORTÁRSMŰVÉSZEI KORTÁRSMŰVÉSZETBEN
I. jótékonysági alkotása
A KORTÁRSMŰVÉSZEI KORTÁRSMŰVÉSZETBEN
II. Élményhangversenyének plakátja
Kamaraprodukciók
Közös éneklés
Művésztehetségek bemutatkozása
A KORTÁRSMŰVÉSZEI KORTÁRSMŰVÉSZETBEN
II. művészei
A KORTÁRSMŰVÉSZEI KORTÁRSMŰVÉSZETBEN
II. közösségi kitűzői
Médiamegjelenés:
Európa
rádió Svédasztal 2018.04.13. 15:10
Programértékelés:
MŰVÉSZI
ZENE KÖR - KONCERTPEDAGÓGIAI SZTENDERDSZEMPONTOK
|
|
I.
Lehetőség
|
A
nemzeti és az egyetemes magaskulturális hagyományok továbbörökítése korszerű
művészi eszközök és módszerek segítségével.
|
II.
Erősség
|
Gyakorlati
szempontok szerint használható, korszerűen értékes művészi tartalom, valamint
személyiség- és csoportfejlesztő tapasztalatok sikeres közreadása
audiovizuális megerősítéssel.
|
III.
Gyengeség
|
A
megváltozott alapfeltételek sztenderdizálhatatlansága eltérő művészeti hatásokat
eredményezhet.
|
IV.
Veszély
|
Folyamatosan
ismételt információátadás nélkül nem válik tudatossá a kultúramegőrzés és a műveltség-felhasználás
a közönség részéről.
|
V.
Művészi érték/
Üzenet
|
Korszerű
műveltségfaktor élményszerű kialakítása lokálisan meghatározó kortárs alkotók
művészetén keresztül.
|
VI.
Korszerű szerepvállalás
|
Az
infokommunikációs kor elvárásai szerint történő magaskultúra-közvetítés,
interaktív közönségnevelés, széleskörű nemzeti és egyetemes
értéknépszerűsítés az információs zajártalom mérséklésével.
|
VII.
Célközönség
|
Korosztályfüggetlen
|
VIII.
Motiváció és inspiráció
|
A
különböző társadalmi és műveltségi környezetből érkezett közönség számára
egyaránt értékes információk biztosításával - a kulturálisan ingerszegény
környezetben nevelkedő gyermekek aktív közösségi tevékenységekre való
motiválása és a kulturálisan ingergazdag környezetben nevelkedő gyermekek
kreatív alkotófolyamatokra való inspirálása – hosszú távú élményhatást
gyakorolt, a magas értékfaktorú – művészi zene felhasználásának
népszerűsítésével történő - személyiségfejlesztés segítségével.
|
III.
Interaktivitás szintje
|
Az
élmény-hangversenysorozat közös élményekkel, siker- és komplexélmény elmélyítő
megoldásokkal, élménytematikus formában - a közönséget aktívan foglalkoztató,
motiváló formában – zajlott.
|
X.
Elégedettség-mérés
|
Az
előadások után lehetőség nyílt a szakmai - elégedettségméréshez és értékeléshez
szükséges – tapasztalatok, élmények megosztására, melyek – a
minőségbiztosítást és továbbfejlesztést célzó - felhasználása elengedhetetlen
a művészi zene széleskörű népszerűsítésének érdekében.
|
ÖSSZEFOGLALÁS:
A Kortársművészek kortársművészetben hangversenysorozat - Domokos János Antal zeneszerző
műveiből, Csíki András költő, V. Szabó Ildikó festő és fiatal alkotó- és
előadó-művésztehetségek közreműködésével – kiemelt célja a kortárs művészeti szakmai kapcsolati háló kiterjesztése,
a tapasztalt művészek szakmai tartalommegosztása
és a fiatal művésztehetségek
bemutatkozási lehetőségének biztosítása volt, amely irányított keretek
között sikeresen megvalósult.
A
Művészi Zene Kör megalakulásakor célul tűztük ki – a tehetségmenedzselés
mellett – a művészi zene népszerűsítését, azon belül a kortárs zene
interpretálását, ősbemutató hangversenyek keretein belül.
Szervezeti
kereteken belül az elmúlt években több alakalommal is rendeztünk ősbemutató
hangversenyt városi és saját rendezvényeken, többek között Domokos János Antal
saját műveiből.
A
Művészi Zene Kör alapító művésztanáraiként 2004 óta ápolunk szakmai kapcsolatot
a régió köznevelési intézményeivel, amelyet 2015-ös szervezetté alakulásunk óta
nagymértékben elmélyítettünk, így szándékaink és közönségnevelési szerepvállalásunk
szerint – hallgatóként - nagy létszámú tanulói közönség is részt vesz a
hangversenysorozatainkon.
A Nemzeti Kulturális Alap megtisztelő pályázati
forrássegítségének köszönhetően a közönség részére ingyenesen biztosíthattuk élményhangverseny-sorozatunkat,
amely kiemelten sikeres programjává vált a lokális dimenzióban a kortárs
művészet iránt érdeklődő közösségnek.
A Kortársművészek Kortársművészetben című
élményhangverseny-sorozatunk alkalmával személyesen és érzelmileg is sok
emberhez közel kerülhettünk, így a sikeres megvalósításához nyújtott pályázati
forrásbiztosításért és a támogató kapcsolattartásért - a továbbiakban hasonló
kondíciókkal és potenciállal elindított koncertpedagógiai programjaink pozitív
elbírálásában bízva – kiemelten hálás köszönettel tartozunk a Nemzeti
Kulturális Alapnak megtisztelő támogatásáért, amellyel lehetővé tette, hogy a közönség
ismételten ingyenesen juthasson hozzá az általunk képviselt és oly nagy becsben
tartott, védelmezve óvott magaskultúrához.
Debrecen,
2018. Július 13.
Domokos
János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus,
Közoktatási vezető,
a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és
az Alternatív LehetőségekMűvészeti Akadémia vezetője