Az óriási sikerre és a növekvő szükségletekre való tekintettel a 2016-os év 2.turnusát Koncertpedagógiai Előadásturnéját indítottuk el Művészi zene Kör Tehetségmenedzselő Szervezetünkkel, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap folyamatos támogatásával tesz elérhetővé a köznevelési intézmények számára.
Az INTERAKTÍV UTAZÁS A MŰVÉSZI ZENE VILÁGÁBAN című klasszikus zenei,
interaktív koncertpedagógiai előadás a Nemzeti Kulturális Alap
támogatásával a régió nagyszámú oktatási intézményébe már korábban is eljuthatott,
V.Szabó Ildikó festőművész csodálatos alkotásainak kíséretében és a
- zenei világnap alkalmából megrendezett - Vizek-Ízek-Zenék VÍZ Terápiafesztivál helyszínén, felnőtt közönség előtt is hatalmas sikert
aratott.
Az INTERAKTÍV UTAZÁS A MŰVÉSZI ZENE VILÁGÁBAN című programcsomagunk
- Szeptember 30.- December 15. közötti időszakban valósul meg, amely időpontokat - az intézmények túljelentkezése miatt - már előre lekötötten rögzítenünk kellett.
A Koncertpedagógiai Előadásturnénk Őszi állomásai:
- Október 1. 17:00 Debrecen - VÍZ (Vizek-Ízek-Zenék) TERÁPIAFESZTIVÁL a MŰVÉSZI ZENE KÖR szervezésében!!!
INTERAKTÍV UTAZÁS A MŰVÉSZI ZENE VILÁGÁBAN II. - MZK - NKA koncertpedagógiai előadásturné
- Szeptember 30. Bánk
- Október 7. Mikepércs
- Október 14. Létavértes
- Október 28. Hajdúszovát
- November 18. Nyíradony
Az intézmények nevében hálával tartozunk a Nemzeti Kulturális Alap megtisztelő támogatásáért, amellyel lehetővé tette, hogy az iskolás közönség ingyenesen juthasson hozzá a általunk képviselt és oly nagy becsben tartott, védelmezve óvott magaskultúrához.
Elhivatottságunkat a művészi zene iránt semmi sem jelzi jobban, mint hogy megterhelő betegségeink közepette is hajlandóak voltunk színpadra állni és szándékaink szerinti legjobb teljesítményeinkkel átadni a magasművészetet a felnövekvő generációk részére.
Az intézményi előadások mellett Decemberben - a JAZZKARÁCSONY NAGYKARÁCSONY - Jótékonysági Estünkön az INTERAKTÍV UTAZÁS A MŰVÉSZI ZENE VILÁGÁBAN című programunk mellett a JAZZTÁNCHÁZ, a TÉGED ÖRÖKÖLTELEK című projektünk - a JAZZ FIVE
zenekarunk által létrehozott székely jazz műfaját szülőföldversekkel
fuzionált - Csíki András költő gyönyörű és elmélyült tartalmú
költeményeivel, valamint a Tehetségmenedzselési Programunkban részt vevő Fiatal Tehetségek vers- és zenemű ősbemutató-előadásaival egyaránt találkozhat a nagyközönség.
INTERAKTÍV ÉLMÉNY HÁZHOZ-SZÁLLÍTÁS: OTTHONKONCERT – ONLINEKONCERT
INTERAKTÍV ÉLMÉNY HÁZHOZ-SZÁLLÍTÁS OTTHONKONCERT – ONLINEKONCERT Hazánkban elsőként, egyedülállóan otthonába visszük a zenei élményt!...
Oldalak
Fordító - Translate
2016. október 4., kedd
2016. október 3., hétfő
Zene világnap és VÍZ Terápiafesztivál a MŰVÉSZI ZENE KÖR szervezésében
Az egyik fontos esemény a nemzetközi ünnepek sorában a zenei világnap, amely alkalmából szervezetünk a Művészi zene Kör megrendezte a Vizek-Ízek-Zenék VÍZ Terápiafesztivál – hazai viszonylatban is egyedülállóan értékteremtő - első alkalmát, amelyen a partnerkapcsolati hálón belüli, szakmailag elhivatott és meghatározó fellépők és kiállítók képviseltették magukat.
Eredetileg –
szerepüknek megfelelően - két helyszínen, a Debreceni Kistemplomba és a hozzá
tartozó Gyülekezeti terembe is - a korszerű egészségfejlesztést és az
egészséges életmód tudatosítását szolgáló - koncerteket és előadásokat
szerveztünk, de a váratlan fellépői és kiállítói megbetegedések miatt a
Gyülekezeti terem monopóliumhelyzetbe került.
A népszerű
koncertek mellett edukációs értékű koncertpedagógiai és egészségfejlesztési
előadásokkal, hangszer- és kottakiállítással, valamint vers- és zenemű
ősbemutatókkal is készültünk és az ezekhez illeszkedő kiállítók is személyesen
bemutatkozhattak, ezzel teljessé téve a rendezvény üzenetközvetítését.
A programban nagy szerepet vállaltak saját előadóink, hiszen több műsort is bemutattak a rendezvény során.
- Az INTERAKTÍV UTAZÁS A MŰVÉSZI ZENE VILÁGÁBAN című klasszikus zenei, interaktív koncertpedagógiai előadás a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával a régió nagyszámú oktatási intézményébe eljuthatott, V.Szabó Ildikó festőművész csodálatos alkotásainak kíséretében és a Terápiafesztivál helyszínén, felnőtt közönség előtt is hatalmas sikert aratott.
- A TÉGED ÖRÖKÖLTELEK című projektünk a JAZZ FIVE zenekarunk által létrehozott székely jazz műfaját szülőföldversekkel fuzionálta Csíki András költő gyönyörű és elmélyült tartalmú költeményeivel.
- A VERS- ÉS ZENEMŰ ŐSBEMUTATÓK FIATAL TEHETSÉGEK ELŐADÁSÁBAN című programban szervezetünk tehetségmenedzselési programjában részt vevő - kisgyermekkorú és tizenéves - növendékek kisebb csoportja mutatta be hangszeres tudását és saját verseit, valamint a DOMOKOSMUSIC szerzői műhelyemben életre kelt kompozícióim közül a Sonáta Furulyára és Zongorára című művemből Furulya tanszakos növendékeim minden tételt részleteiben bemutattak.
- A JAZZTÁNCHÁZ műsorunk népszerű világslágerek mellett saját smooth jazzhiphop dalaink segítségével teremtett fergeteges hangulatot, amelyet a közönség rendkívül pozitívan reagált le, többen táncra perdültek a Gyülekezeti teremben kialakított parkett részen.
- ARTISTIC MUSIC online kottakiadónk is képviseltette magát az esemény során, ugyanis a hangszerkiállítás mellett tündöklőn tűntek ki a napsárgán csillogó, vízálló kottáink.
Már a dekoráció kialakításánál ügyeltünk arra, hogy mind a közönség, mind
a fellépők és a kiállítók is komfortos, családias környezetben élvezhessék a
zene világnapja alkalmából megszervezett terápiafesztivál-örömünnepünket.
A közönség
megjelenésekor érezhető volt, hogy ez sikerült is, hiszen a kezdeti
pillantások, körülnézések után azonnali mosolyokat nyertünk magunknak.
A programban
több feltétel teljesülését is megköveteltük az interpretátoroktól, amelyek
közül meghatározó volt a színvonalas, edukációs – értékközvetítő - jellegű és az
azonnali élményhatást nyújtó, szórakoztató, rövid, de művészi tartalmú
produkciók megjelenése.
A rendezvény promotálását kizárólag
informális keretek között, ingyenesen szándékoztunk megoldani, hiszen –
elgondolásunk szerint - a rendezvény értékes üzenete hamar elterjed az arra
nyitott és befogadó kész - kisebb-nagyobb, informális, nonformális és formális
információáramlású - közösségekben.
A helyi
médiában is több alkalommal közreadták a szerepvállalásunkból származó értékteremtő
és értékközvetítő rendezvényünket, amely – fiatal korunkat és a tömegektől
elzárt tevékenységeinket tekintve - hatalmas elismerés szakmailag és
személyesen egyaránt.
A szakmai
munkánk nem áll meg az elismerések folyamatos el- és befogadásánál, hiszen már
a legújabb projektjeink előkészítése, tervezése, esetleg koordinálása zajlik.
Ismét
újraindul a Jövő Zenéje Tehetségmenedzselési Programunk, valamint a szakmai
utánpótlás gyakorlati tapasztalatszerzését célzó Gyakornoki Programunk, amely
keretében egy-egy diploma előtt álló zeneművésznek több hónapos gyakornoki
státuszt biztosítunk, akik - szakmai irányításunk mellett – kipróbálhatják és
fejleszthetik magukat széleskörű programcsomagjaink elő- és közreadásakor.
A többször is bizonyított népszerű
műsoraink továbbfejlesztése mellett folyamatosan új programokat és projekteket
is kialakítunk, fejlesztünk, amelyek lehetővé teszik a megváltozott
feltételekre és körülményekre való azonnali reagálást, a korszerű ismeretek
naprakész szinten történő átadását a szakmai és a személyes szerveződésű,
szerepvállalásunkhoz illeszkedő közönség számára egyaránt.
JAZZKARÁCSONY-NAGYKARÁCSONY
Hagyományos Jótékonysági Estünk idén már 7. alkalommal kerül megszervezésre,
így mindent megteszünk, hogy egyre szélesebb körben népszerűsíthessük – natív közösségekre
is kiterjeszthessük - a rászoruló gyermekek és családok haszonélvezeti javára
kialakított adakozási-, dotációs szokásrendszerünk társadalomkulturális értékét,
üzenetét.
Megtisztelő érezni és élvezni a
közönség folyamatos támogatását és megbecsülését, amelyre minden művész oly
nagyon vágyik és, amelynek minden igyekezetünkkel szándékozunk is megfelelni.
A legtöbb
vetélytársunk – akik jellemzően sem spirituális intelligenciával, sem megfelelő
karizmatikussággal, inspirációval és motivációval nem rendelkeznek - csak az
eredményeinket és a megbecsülésünket irigylik, azonban a befektetett időt, energiát,
forrást és szellemi tőkét már nem, ezért mindent elkövetnek, hogy a hosszú évek
alatt – sokoldalúságunkra, szakmai tudásunkra, tapasztalatainkra épülő és partnerkapcsolatainkban
elmélyült bizalommal - kialakított, idő- és támadásálló hírnevünket szánalmas szóbeszédekkel
gyengítsék, gyakran primitív, offenzív fogyasztói hordákba tömörülve, vagy
álnevek és Avatarok mögé bújva, mellőzve minden önállóságra, helyes döntésre, kreativitásra,
érettségre, vagy intelligenciára utaló bölcs megnyilvánulást.
Az adott feltételek
mellett és szakmai segítség nélkül, kizárólag – nagyfokú szorgalommal megtámogatott
- saját szellemi, anyagi és személyes erőforrásból – tudatos nulla-árképzéssel
– értéket létrehozni a mai érzelem- és élménymanipulált digitális világban
rendkívül megterhelő feladat, de megfelelő válság- és változásmenedzseléssel és
hosszú távra kialakított – bizalmas összefogásra épülő – partnerkapcsolati
hálóval elérhető bármely tehetséges ember számára, aki tehetségét nem öncélú exhibicionizmusra
kívánja elfecsérelni, hanem értékes művészetével, hasznos munkásságával a
közösség érdekeit kívánja szolgálni.
EZ A ZENE
VILÁGNAP REJTETT ÜZENETE!
Debrecen,
2016. Október 1.
Domokos
János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester, Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
a Művészi Zene Kör
tehetségmenedzselő szervezet vezetője
2016. július 9., szombat
2016 Ősztől induló MŰVÉSZI ZENE KÖR projektcsomagok
2016 Ősztől induló MŰVÉSZI ZENE KÖR projektcsomagok:
I. Interaktív utazás a művészi zene világában
- Interaktív koncertpedagógiai előadás a klasszikus zene remekműveivel általános iskolások részére -
II. A jazzről egyszerűen és könnyedén
- Interaktív koncertpedagógiai előadás népszerű jazzkompozíciókkal középiskolások részére -
III. Téged örököltelek
- Különleges zenés verselőadás válogatott költeményekkel a költő előadásában minden korosztály részére -
IV. Bartók öröksége
- Audiovizuális koncertpedagógiai ősbemutató előadás Bartók Béla remekműveivel általános és középiskolások részére -
V. Állatkerti séta
- Interaktív koncertpedagógiai előadás humoros dalokkal óvodások részére -
2016. június 18., szombat
Tehetségilleszkedés az Infokommunikációs korban
Tehetségilleszkedés az Infokommunikációs korban
Az
infokommunikációs korszak minden ember számára megterhelő érzelmileg,
értelmileg, lelkileg és fizikailag egyaránt. Ez utóbbi talán a legveszélyesebb
mind közül, hiszen a modern kor többletkínálata indokolatlan felhalmozási és
fogyasztási fellendülést okozott az elmúlt 50 évben, ami a mai családoknak már
a szokásrendszerévé vált. Az értelmi intelligencia (IQ) mellett fontossá vált
az érzelmi intelligencia (EQ) is és a kiemelkedő tehetségek számára a
spirituális intelligencia (SQ), a helyes döntés készsége is nélkülözhetetlenné
vált a sikeres mindennapi boldoguláshoz. Az átlagemberekkel ellentétben - akik
minden fejlődési szinten kiemelkedőnek találják saját teljesítményüket – a
tehetségek folyamatos alkotói válságban szenvednek egy-egy fejlődési szintlépés
előtt, amikor önállóan értékelik addigi teljesítményüket.
A
társadalom- és szociokulturális környezeti adottságok meghatározzák a
tehetségek befogadását és különleges képességeik elfogadását. A – tehetségekkel
szemben mutatkozó - globális igények és elvárások minden szakmában erőteljesen
fokozódtak, így indokolttá vált a praktikus tehetségilleszkedés és a –képesség-
és készségfejlesztés helyett - rutinfejlesztés sztenderdjeinek professzionális kialakítása.
A tehetségilleszkedési rendszer
kiépítése, működtetése és továbbfejlesztése szükséges feladat, hiszen
segítségével minden szakmai pozícióba megfelelően hasznos, szorgalmas, aktív és
kreatív szolgálóvezetők és üzenettovábbító, megvalósító, alkalmazott teljesítők
kerülhetnek, így a teljes bekerülés a szellemi tőke anyagi tőkével szemben
történő megerősödése révén közelít a 0-hoz, tehát a pozitív megtérülés óriási
lehet! Már óvodától kezdve tudatosulnak mindenkiben a tehetségek
magas-készségei, de ezt nem erősíti meg az iskolai nevelés, mert szinte csak a
képességfejlesztésre és a forráslehívó kulcsszavas trendekre épít.
A művészeti képzési és
nevelési rendszer alapvetően – az elitigények
miatt - túlszabályozott, ezért sok a pályaelhagyó és a felhasználó szinten
maradó, szerepvállalással nem rendelkező, sikertelen növendék és tanár. Az ő
sorsuk nehézséggel teli, hiszen folyamatos konfliktushelyzetben maradnak
önmagukkal és a képzetlenebb, de gyakran tudatosabb és önbizalomtól duzzadó
társaikkal is.
Ez a gyakorlat talán a
művész szakmában mutatkozik meg a legérzékletesebben, ahol még a közönség sem
tud különbséget tenni zenész és zeneművész, vagy színész és színművész között.
Természetesen maguk az előadók még
annyira sem tudnak, hiszen amikor mindenkit művésznek szólítanak képesítéstől
és képzettségtől függetlenül akkor mindenki elhiszi, hogy ő már akkor művész is
és a világ csak az ő unalmas és középszerű előadására vágyik és joga van
hivatásos művészeket megalázó és megszégyenítő tiszteletdíjat kapni ezért. Véleményüket
nyilvánosan elhallgató, vagy nem vállaló érdekvédő és értékképviselő vezetők
hiányában ez a helyzet csak romlik a digitális platformok tartalomtöbblet
helyett élmény- és vonzóerővel dolgozó tömegkulturális szabályrendszerének
térhódításával.
A mai kor kihívása
egyértelműen a szerepvállalás azonosítása, kialakítása és vállalási
hajlandóságának kinyilvánítása, amely ebben a kényelmes - a teljesség vágya helyett
– szépen becsomagolt ürességgel is tökéletesen működik a gyakorlatban.
A klasszikus szerepkörök szerint az
amatőr – műkedvelő - előadók szerepe, kialakult attitűdje a szórakozás iránti
szükséglet kielégítése mellett a hangszertanulási igény felkeltése, a közös, saját
közösségi hálójukat szórakoztató zenélések gyakorlatának kialakítása. A mai
rossz gyakorlat szerint csak anyagi forráselvonás a cél és nincs önképzési
szükséglet, sem igény már az előadók részéről. A civil szakmáikból jól ismert költséghatékony
- 90% PR/10% HR - modell a korszerű szaktudásérték mérséklődésével igazán
romboló hatást gyakorol a lokális közösségek műveltségfejlődésére, akik
feltétel nélkül hisznek minden színpadra lépőnek.
Az üzleti modell felelőtlen alkalmazása
és a hiteltelen, stílustalan játékmód a kevés stílus- és repertoárismerettel
kombinálva értéktelen tömegkulturális programkínálatot biztosít a közönség
számára, amely - szerep-elhivatottsággal nem rendelkező előadók látszólag vonzó
műsoraira történő - aktív rárepüléssel próbálja kielégíteni szükségleteit.
Ezzel a viselkedéskultúrával az amatőr
előadók valójában nem adnak, nem tanítanak senkinek semmit, viszont -
küldetéstudat és hiteles üzenet nélkül - csak elveszik, ami nekik kell,
megfosztva ezzel a magasműveltségtől és a fejlődési lehetőségtől a közönséget
és önmagukat is, valamint etikátlanul elidegenítve a hivatásos szakembereket a
közönségtől és a sikertől.
Számukra az előadás
csak játék és szórakozás, amíg a hivatásos művészek számára a mindennapi
megélhetés és fejlődés forrása, amitől – az ellenfelek a szervezők számára a
közös produkció sikerének megelőlegezése érdekében szolgáltatott jutalék, választási
biztosíték miatt – méltatlan körülmények között megfosztva kell, hogy
tevékenykedjenek.
A műkedvelő előadók legtöbbször rajongnak
egy-egy dalért, vagy előadóért, de közvetíteni nem képesek azok valódi üzenetét,
tartalmát, vagy korfunkcióját és a kudarctagadásuk miatt nincs továbbfejlesztés
a tevékenységeikben.
Ez egy érdekes paradoxon, hiszen az
egyik oldalon a versenyszféra szabályait szeretnék alkalmazni, a másik oldalon
viszont a – hosszú évek alatt betanult néhányszámos repertoárjukkal a - legfontosabb
üzleti szabálynak mondanak ellent, a minőségbiztosításnak. A PDCA és SDCA
ciklusok hiányos, vagy művészi szaktudásmentes alkalmazása kizárja az új
műsorok és a korszerű programok kialakításának lehetőségét, így mérhető
fejlődés hosszú évek, akár évtizedek alatt sem mérhető.
Két fő szempont vezérli
tevékenységeiket: az ötletszerző utánzás és a monopóliumhelyzetet teremtő
árképzés, amely lehetővé teszi számukra, hogy vetélytársak nélkül, etikai
kódexeket és normákat kikerülve maradjanak versenyben, csupán önmagukkal. Ezt a
szociokulturális környezetet tapasztalják meg az átlagtól kismértékben eltérő,
de nem túlzottan szorgalmas, elhivatott és alázatos amatőr tehetségek is, akik
teljesen hamis világképpel töltik el tanulóéveiket, amikor folyamatosan elhitetik
velük, hogy a – néhány akkordból és primitív dallamfordulatokból álló - dalok
előadásakor világszínvonalú teljesítményt nyújtottak.
Ez az önértékelési zavar hosszú távon
óriási károkat okoz, hiszen a sértődésre és kifogáskeresésre hajlamos szenvedőjét
rákényszeríti az offenzív magatartásformák kialakítására a társaikkal szemben.
A professzionális
előadók helyzete talán még ennél is bonyolultabb, hiszen egyetemes szinten
sajátították el a magaskultúrális szakértelmet. A magas szakmai tudásuk mellé
hivatalos keretek között megszerzett tapasztalat társul, azonban a mai
túlmarketingizált világ megköveteli a sztenderdjeihez és látens szabályaihoz
történő alkalmazkodást.
Az ő esetükben a 90% HR értéktöbblet
mellett a 10% PR tevékenység a – legmagasabb szintű egyetemes értékrendszer
mellett is - kevésnek bizonyul a korszerűséghez, hiszen a szakmai alázatuk és
elhivatottságuk nehezíti elmozdulásukat a szabálykövetésből. Ezáltal a
legfogékonyabb fiatal generációk számára nem biztosít vonzóerőt, emellett
évtizedek óta nem menedzselték a koncertpedagógiai – közönségnevelési,
közművelődési és hangszerbemutatós – folyamatokat, tehát a nagyközönség csak
igen ritkán találkozhat magaskultúrával a hétköznapokban.
A
kultúrháború meghatározó platformjai a webes tartalmak, honlapok, videó
megosztók, közösségi oldalak és blogok tartalmi értéktöbbletei, amelyeken a
jelenlegi helyzet szerint a magaskultúra napi vereségeket, állandó kudarcokat
szenved. Az infokommunikációs kor – sűrű és egyenrangú szereplőkből álló közösségi
hálóval rendelkező - digitális társadalmának innovatív szabályrendszereinek
megjelenését hátráltató – jellemzően múlt századi, hierarchikus berendezkedésű –
vezető ipari szereplői a tömegkultúra termékein keresztül kívánják az emberek
gondolkodását és érzelmeit befolyásolni, a fogyasztás növelése érdekében, ezzel
okozva rendkívül nagy károkat a személyes és a kollektív fejlődésben.
Az általuk közvetített tartalom gyakran
nem követi az üzleti és a társadalmi etika szabályait, hiszen kizárólag a gyors
megtérülésben és azonnali pénzelvonásban láttatja a siker kulcsát.
Sajnos az előadói tartalmak is egyre
gyakrabban követik ezt az üzleti modellt és általánosan elfogadott felfogást és
a honlapjaik tartalmában vonzó, a valóságtól eltérő, értéknövelő funkciójú
elemeket helyeznek el, ezzel befolyásolva a közönség és a potenciális
megrendelők választási önállóságát.
A még ettől is primitívebb felfogás
szerint az egyes előadók csupán irányított szóbeszéd és pozitív hírkeltés útján
képesnek tartják magukat arra, hogy monopóliumhelyzetet teremtsenek a
megrendelési szándék irányításával, ezzel hosszú távon elveszítve minden
előadói hitelüket.
A
jövő generációinak ebben az anyagi értékek által vezérelt – egyre bonyolódó – szabályrendszerben
illeszkedni és hasznosnak lenni kell megtanulni, hogy a lehető legkevesebb
személyes és szakmai támadást kelljen elszenvedniük és kiegyensúlyozottan,
nyugodtan végezhessék tudatos tevékenységeiket.
A minden képzési szinten számtalanszor
bizonyított kiemelkedő, kitartó, ambiciózus, elhivatott és alázatos
művésztehetségeknek számtalan olyan ellentmondást kell leküzdeni a fejlődési
szakaszaikban, ami az elméleti és gyakorlati ismeretek között kihangsúlyozza a
különbségeket.
A világszínvonalú tudású, de szerény
tehetségek napi küzdelme a közművelésért, közönségnevelésért, a funkcionális
elvárások mellett a látens igények és szükségletek kiszolgálásának szerepe
ellenére általános megbecsületlenség-érzéssel egészül ki, amelyben a sikerkeresés
helyett a kudarckerülés veszi át a főszerepet. A fegyelmezett, esztétikus
színpadi mozgás gátolja a zenei folyamatok kifejezését és az előadói szabadság
kifejlődését, amely gyakran könnyedebb műfajok felé taszítja a sikeréhes tehetségeket,
akik egy önbizalom-hiányos attitűd kialakítására kényszerülnek és az
élményterhelt digitális térben lelnek menedéket.
A globális trendeket,
iránymutatásokat követve a fiatal tehetségek bemutatkozási lehetőségeket
kaphatnak, de túlterheli őket a sok háttértartalom és nem közérthető
információ. Tekintve, hogy számukra az üzleti világ szabályai szinte
ismeretlenek a közszférában eltöltött időtöbblet miatt, csak partnereket szereznek,
sosem támogatókat, így nem találhatnak rá a valódi kitörési lehetőségeikre.
A Média hamis üzenete -
miszerint az a tehetség, akit nem kell tanítani - a közvélekedést negatív
irányba befolyásolja, hiszen senki sem képes kívülről – folyamatos kontroll
nélkül - szemlélni saját fejlődését, amit csak professzionális mentortanárok
segítségével lehet - a kiemelt tehetségek esetében – optimalizálni és reális
formában kialakítani, népszerű performansz és brand szintre emelni.
A - a középszerűségig szárnyaló
- krumpliföld-szökevényeket a közhiedelemben tehetségcsodának tartják szintén a
média szemlélet-befolyásoló, élménybűvölő stratégiája miatt, amely a közkedveltség
illúzióját fenntartva provinciálisan elrejtett őstehetségek felfedezését ígéri,
valamint alátámasztás, megerősítés nélküli kijelentésekkel igazolja be egy-egy (ko)produkció
létjogosultságát, amelyben a legkevesebb szerepe természetesen a tehetségnek
van.
A tömegpiacon kívüli,
minőségre és személyes hatásra vágyó potenciális fizetőközönség már nem
igényeket, hanem elvárásokat támaszt az interpretációkkal, performanszokkal
szemben és alapvető kritérium a diplomás sztárelőadók jelenléte, hiszen az elitrendezvényeken
képesítés nélküli előadókat természetesen nem engednek színpadra, de
legtöbbször még az épületbe sem.
A művelt közönség ízlése kiemelkedő
fontosságú, hiszen látens elvárásokkal tartja fenn az egyetemes magaskultúrát,
tehát figyelemmel kíséri a nemzeti tehetségek életpályáját az első nyilvános
bemutatkozástól a visszavonulásig.
A rendezvényszervezők
közönségszolgálata is igen nagy felelősségérzetet követel, hiszen akik
megelégednek a leghangosabb közösségi lobbista igényeinek kiszolgálásával, sok irányukba
érkező negatív visszajelzést kell, hogy hárítsanak a személyességhez, élmény-
és tartalomtöbblethez szokott közönség részéről. Ekkor a kísérletezés szakasza
következik, amikor a fizetett like-háborúban nyertesként kikerülő előadói
palettáról választanak műsorközlőt a rendezvényükhöz. Ebben az esetben is a
lokális népszerűség és a látvány-tartalom határozza meg a produkció
megítélését, hiszen a stúdiókban szakszerűen kikevert audiovizuális anyagok az
élő produkció alkalmával valósággá válnak és hamar bebizonyítják az előadók
szakmai felkészületlenségét. Egy-egy helyi sztárcsapat idegen környezetben
megdöbbentő alulteljesítést mutat, hiszen nem rendelkeznek a professzionális
előadók tudás- és tapasztalatgaranciájával, amely lehetővé teszi a közönséghez
való azonnali, rugalmas alkalmazkodást.
Tekintve, hogy korunkban az anyagi és a digitális (szellemi)
világ szabályrendszerei együttesen hatnak a tehetségekre, illeszkedésük a
különböző feladat-ellátási szegmensekbe fokozottan megterhelő és
felelősségteljes előrelátást megkövetelő feladat. Egy döntés meghatározza az
adott tehetség egész életpályáját, amin korrigálni a későbbiekben csak
kismértékben lehetséges és az idő múlásával egyre nehezebb feladat. A nehéz
döntéseket a meghatározó szakmai edukátorok segíthetik, hiszen a folyamatos
edukálás által, átfogó tapasztalataikkal szolgálják a fejlődést, a helyes szerepvállalás
kialakítását.
A tehetségek korai szerepvállalása a
tehetségilleszkedés talán legmeghatározóbb döntése, hiszen a sikerhez alapvető
megbecsültség-érzést folyamatosan biztosíthatja számukra, helyes döntés esetén.
De hogyan
döntsön a Tehetség helyesen? Gyorsan és ösztönösen…
Ezeknek a kérdéseknek a
megválaszolását biztosítja MŰVÉSZI ZENE KÖR Tehetségmenedzselő Szervezetünk,
amely küldetésül tűzte ki a jövő kiemelkedő zeneművész tehetségeinek folyamatos
szakmai támogatását, formális (intézményi), nonformális (szervezeti) és
informális (személyes) keretek között is.
Debrecen, 2016. Április 10.
Domokos János
Antal
Trombitaművész-tanár,
Karmester, Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott
pedagógus, Közoktatási vezető,
a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő
szervezet vezetője
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)