Örökség - MŰVÉSZI ZENE KÖR –
Koncertpedagógiai Előadássorozat Beszámoló II.Évad
MŰVÉSZI ZENE KÖR –
Domokos János Antal vezetésével működő - Tehetségmenedzselő szervezetünk
projektcsoportjával a 2018. év Szeptembertől Novemberig tartó időszakában – az Örökség című – közművelődési és
közönségnevelési feladatokat is
ellátó koncertpedagógiai előadássorozatunkkal – a megyeszékhely meghatározó középfokú
intézményei részére - biztosítottunk magaskultúra-közvetítő - a művészi zene
népszerűsítését célzó - esélyteremtő programokat.
Az előzetes
igényfelmérésekből kiderült, hogy a középiskolás korosztály számára szükséges a
legelmélyültebb nemzeti kulturális tartalmat közreadni, hiszen az egészséges
világképük kialakításához az ebben a korban ért pozitív jövőképpel rendelkező
társadalomkulturális hatások elengedhetetlenek.
Ezt mi is megtapasztalhattuk, hiszen
nagyon érdeklődő fiatal tanulói közösségekbe érkeztünk meg minden alkalommal,
akik a tömeg- és multikulturális zajszennyezettségben korábban nem ismerhették
meg valódi magyarságunk hagyományait és európai kultúránk közös értékeit.
Külön öröm volt látni, hogy magyar zeneművészetünk,
irodalmunk tiszta eszközeivel és módszereivel interpretálva milyen mértékű
befogadással szereztek magaskulturális közösségi élményt a középiskolás
tanulók, akik az előadás végére büszke szemmel tekinthettek magyarságukra és megtalálhatták
az összetartozás értékeit egy - a különbözőséget kihangsúlyozó - infokommunikációs
korban.
A művészeti alkotásokat
– Arany János verseit, kortársainak zeneműveit, valamint korunk irodalmi és
zenei alkotásait, Csíki András költő és Domokos János Antal zeneszerző
művészetének illeszkedő elemeit - úgy válogattuk össze, hogy egyszerű, világos
üzenetek formájában közölhessék a tanulói közönséggel a tematikus tartalmakat,
a művek valódi mondanivalóját, a közösségi, kollektív nemzeti öntudat és a
személyes magyarságtudat tükrében, a zeneművészet és irodalom perspektívájából.
Az előző évadok sikeres
pályázatainak köszönhetően már volt tapasztalatunk hogyan szükséges kialakítani
és továbbfejleszteni egy korszerű koncertpedagógiai előadás tematikus
programját, így a középiskolás közönség edukációs tartalomigényeinek
megfelelően átalakítva dolgoztuk ki az Örökség című előadásunkat is, amely az
előadássorozat végére a már működő tematikus előadássorozatainkhoz hasonló
élményhatást és népszerűséget érhetett el.
Az évadelső Örökség előadásunk a Debreceni Újkerti
Közösségi Ház aulájában
2018.
Szeptember 27-én került megrendezésre.
Már
az impozáns és inspiráló helyszínválasztás megadta a hatékony befogadáshoz
szükséges alaphangulatot, amelyet a korszerű technikai feltételek még jobban segítettek.
Az
alkalom különlegessége volt, hogy a 1848-49-es magyar szabadságharc 170.éves
jubileumának tiszteletére a szervezők rendhagyó történelemóra keretében
fogadták előadásunkat, tematikus dokumentumkiállítás kíséretében.
Az Újkerti Közösségi Ház rendezvényszervezői
által biztosított professzionális feltételek mellett közreadott előadásunk célközönsége
a Beregszászi Pál Szakgimnázium – előzetesen
kiválasztott - tanulói voltak, hiszen ők az épületen belüli követlen átjárással
könnyen hozzájuthattak a programhoz.
A
tanulók mellett a kiállításmegnyitóra érkező nyugdíjas közönség is csatlakozott
az előadáshoz, így – a tervezethez képest – nagyobb létszámban vettek részt a
programban.
Az
így kialakult helyzet váratlan feltételeket teremtett számunkra, hiszen a
különleges alkalomhoz natívan illeszkedve újratervezéssel fejlesztettük tovább
előadásunkat úgy, hogy a fiatal és az idős közönség is megfelelően magas
színvonalú, könnyen befogadható tartalmat és új ismereteket is szerezhessen
általa.
Mivel
az elmúlt 30 évben – nemzetközi és nemzeti színpadi tevékenységeinkkel –
megszerzett szakmai tapasztalataink révén fokozott jártasságot szereztünk az
ehhez hasonló helyzetek menedzselésében, a megváltozott körülmények sikeres változásmenedzselése
nem okozott problémát a megvalósításban.
A
humor, mint meghatározó nemzeti közös nevezőnk segített az előadás prózai
stílusát rögzíteni, így az életkori sajátosságok tekintetében széles skálán megjelenő
közönség aktívan vehetett részt a nemzeti értékeinket tudatosító magaskulturális
élménymegosztásunkban.
Az
idősebb közönség előadás-tapasztalata sokat segített a fiatalok számára, hiszen
pozitív példájukat követve a tanulók elsajátíthatták a koncerttermi viselkedés alapjait.
Az
előadás után kisebb szakmai konzultáció alakult ki, ugyanis a jelen lévő nyugdíjasok
között - korábban aktív - festők, írók és fotóművészek is voltak, akik elismerő
szavaikkal méltatták előadói és alkotóművészi tevékenységeinket, amelyek
tematikusan illeszkedő részleteit a helyszínen megismerhettek.
A Művészi Zene Kör a Debreceni
Újkerti Közösségi Házban
A következő sikeres művészi zenei előadásainkat
2018.
Október 18-án az Emberi
Erőforrások Minisztériuma Debreceni Javítóintézete bentlakói körében tartottuk
meg, társadalmi szerepvállalásunk kiterjesztése mellett.
Ahogy már a korábbi – ezen a
helyszínen lebonyolított – előadásaink során tapasztalhattuk, rendkívül szabályozott
módon, szinte már szertartásszerűen teremtették meg a felügyelőtanárok a
művészi zene befogadásához szükséges alaphangulatot, amit sem az IKT eszközök
használata, sem a tetszésnyilvánítás nem zavarhatott meg. Ezek az
alapfeltételek számunkra nem voltak idegenek, rugalmas programkoordinációval
menedzseltük a rendhagyó magaskulturális eseményt.
Az interaktivitás megőrzése érdekében a vizuális
szemléltetést ismeretátadás-metodikus módszerekkel váltottuk ki, a taps hiánya
pedig tovább fokozta a kollektív meghittséget.
Szokványos módon zajlottak az előadások,
sem magatartásproblémát sem ellenérzést nem tapasztaltunk, amelyekre egyébként
- a magaskultúrával nem találkozó büntetett fiatalok részéről - számíthattunk
volna.
Szándékaink szerint egy másik tematikájú
előadásunkkal a későbbiekben is visszatérünk az intézménybe, hogy Művészi Zene
Kör szervezetünk társadalmi szerepvállalását kiemelten érvényesíthessük.
A Művészi Zene Kör az EMMI Javítóintézetében
A negyedik előadás 2018.
November 26-án a Debreceni Csokonai
Vitéz Mihály Gimnázium tanulói előtt zajlott. Az előzetes
egyeztetések alapján a helyi szervezők azzal a kéréssel fordultak hozzánk, hogy
– a nagy tanulói létszámra való tekintettel – két előadást tartsunk meg a
helyszínen, amelyet sajnos – ezen projekt korlátozott keretein belül – nem állt
módunkban teljesíteni.
Természetesen
egy következő pályázat alkalmával szándékaink szerint pótoljuk az intézmény
által kért további előadást és az idei programról lemaradt tanulók számára is
biztosítjuk a magaskultúrához történő könnyített helyszíni hozzáférést.
A
tantermet érkezésünkre technikailag és szervezés tekintetében is maradéktalanul
előkészítették, segítettek még a felszerelés mozgatásában is.
A
szervezési előkészületek is kedvezően alakultak, hiszen a lokális igény már
korábban megmutatkozott és készséges fogadtatásban részesült az előadás.
Végül
a résztvevők csoportösszetétele emelt történelem és humán specialitású 10.
évfolyamos osztályokból alakult ki, az ének pedagógiai szakértőként és
tanfelügyelőként is tevékenykedő rendkívül tájékozott tanárnő koordinálásával.
A
magyarságtudat tudatosításával foglalkozó interaktív előadásunk ezek mellett a
feltételek mellett a legnagyobb illeszkedést érhette el és hasznosan
elmélyíthette a gimnazista tanulók tematikus tájékozottságát.
Rendkívül
magas neveltségi szintről tettek tanúbizonyságot a tanulók, befogadóan várták a
zeneművek és a versek egymásutánját, valamint az ezeket kísérő új ismeretek
interaktív közreadását is érdeklődéssel követték, a legtöbben szívesen
válaszoltak a feltett kérdésekre is a szomorúan esős nap ellenére.
A
szakos kollegina segítségével a közös éneklés is rendkívül színvonalas produkcióvá
fejlődött, az általában tapasztalható éneklés iránt tanúsított fenntartások ez
alkalommal nem jelentek meg a tanulói körben.
Az
előadás végén kis beszélgetésre is maradt idő, így megtudhattuk milyen
tematikájú előadásokra van szüksége az intézménynek, valamint ígéretet tettünk
az intézmény által kért második előadás készséges megszervezésére is, amit a
jelenlegi projekt keretein belül nem tudtunk teljesíteni számukra.
A Művészi Zene Kör a Csokonai
Gimnáziumban
Az előadásturné ötödik, végső
állomása a Könnyűipari Szakgimnázium tanulóinak
2018.
November 29-én került megszervezésre.
Az
előzetes környezetfelmérésünkből és a tanulói összetétel iránti
tájékozódásunkból kiderült, hogy kulturális szempontból alapvetően egységes –
alapműveltségi szinten is korlátozott – közönség részére szükséges
interpretálni programunkat, ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy a
hallgatóság számára még nemzeti értékeink, hagyományaink is új ismeretanyagként
jelentek meg az előadásban.
Rögtön
az előadás elején a koncerttermi viselkedéskultúrát gyakoroltattuk, hiszen a
tanulók gyakorlatlanok voltak ebben a tekintetben is.
A
tetszésnyilvánító taps és a produkció utáni reflektáló beszéd szabályos helyének
tudatosítása után műsorunk aktív közreadása következett.
A
támogató szülői háttér hiánya már a programkezdés első pillanataiban észlelhető
volt, amit a nevelők fokozott fegyelmezéssel menedzseltek.
Ezt
a folyamatot némiképp nehezítette, hogy előadóként a magas szintű
interaktivitást – szándékaink szerint – a teljes előadás alatt fenn kívántuk
tartani és kérdéseinkkel aktivizáltuk a tanulói közönséget.
A
közönség bevonásával végül sikerült könnyebben befogadhatóvá tenni a komoly
ismeretanyagot és lelkes tapssal kísérték a produkciókat, amit ritmikus kíséretté
változtattunk, majd a záró produkcióban álló tapssal kiegészített táncmozgássá
fejlesztettünk.
Ez
a harmonizáló módszer kiváló egyensúlyt tartott fenn a versek csendes
komolyságát és meghitt komorságát nehezen elfogadó tanulók számára, akik így
facilitáltan juthattak hozzá a magaskultúrához.
Az
előadás végén a közönség vidáman indult meg felénk, hogy a hangszereket
közelről is megtekinthessék, kipróbálhassák és az aktív alkotó- és eladóművészetről
kérdezgessenek.
Nagy öröm volt számunkra, hogy kortárs
alkotásaink révén mind a költészetet, mind a zeneszerzést olyan - a hétköznapokban is - hasznos tevékenységként
rögzíthettük emlékezetükben, amely segíthet szebbé tenni kollektív környezetünket
egy olyan időszakban, amikor a digitális térben popularizálódó multikultúra elvonhatja
a fiatalok figyelmét a megbecsülést és büszkeséget nyújtó közös nemzeti és a
személyes értékeinkről.
A Művészi Zene
Kör a Könnyűipari Szakgimnáziumban az Örökség évadzáró előadásán
Debrecen, 2018. December 21.
Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár,
Karmester, Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott
pedagógus, Közoktatási vezető,
a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő
szervezet és
az Alternatív
Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője