INTERAKTÍV ÉLMÉNY HÁZHOZ-SZÁLLÍTÁS: OTTHONKONCERT – ONLINEKONCERT

INTERAKTÍV ÉLMÉNY HÁZHOZ-SZÁLLÍTÁS OTTHONKONCERT – ONLINEKONCERT Hazánkban elsőként, egyedülállóan otthonába visszük a zenei élményt!...

Fordító - Translate

2016. február 13., szombat

Magaskultúra-közvetítés Debrecenben



Magaskultúra-közvetítés Debrecenben

A téli időszak kiemelten megterhelő a családok életében, hiszen az élet- és egészségfejlesztési rekreációs lehetőségek jelentősen lecsökkennek ebben az időszakban. A ”piaci” kínálat kimerül az átlag családok által megfizethetetlen árképzéssel – és szociokulturális, valamint életkori szempontból fokozottan vegyes közösségi összetételük miatt csökkent vonzóerővel - rendelkező intézményes szórakoztatás keretei között, így a téli lakás fogságából a szabadba kitörni vágyó, mélyebb és értékesebb tartalmú, valamint hosszú távú hatású szórakoztatást igénylő családok számára kevés lehetőség mutatkozik.
A szülők magatartási formája ilyen időszakban meghatározó, hiszen gyermekeik számára életre szóló példamutatást választanak. A lakáson belüli közös kreatív programok - a közös festés, éneklés, zenélés, vagy tematikus zenehallgatás, videónézés – hatásai csak rövidtávon okoznak feltöltődési élményt, de a folyton melegedő idő lehetővé teszi, hogy – bár szellemileg passzív, de fizikailag aktív - szabadtéri elfoglaltságokkal igyekezzenek megőrizni fizikai, mentális és spirituális egészségüket a résztvevők.
Ezekből a szabadtéri közösségi terekből már nagyobb a választék és óriási előnyük, hogy ingyenesen látogathatóak, valamint nem tiltott kisgyermekekkel, sportjárművekkel és háziállatokkal sem a látogatásuk.  
Az utóbbi évek rendkívül pozitív változása, hogy a városvezetők – lehetőségeik és forrásaik szerint - minden tőlük telhetőt megtesznek, hogy a városlakók élhető, használható, civilizált és kulturált környezetben tölthessék el szabadidejüket, megjelentek – a nagycsaládosok szükségleteit kiszolgáló – dekoratív közösségi terek, ahol a hétköznapokból és a társasházi környezetből kiszakadva töltődhetnek fel a gyermekek és szüleik, nagyszüleik egyaránt.
A kulturális programok kínálata azonban meglepően visszafogottan és mérsékelt sikerkövetéssel építi be az értelmiségi, diplomás nagycsaládos réteg elvárásait, legfőképpen a tömegkultúra programjára hagyatkozik.
Értelmiségi nagycsaládos közösségünk a klasszikus irányzatok és stílusok tisztelője, azonban lokális keretek között nem találhatunk élet- és személyiségfejlesztő jelentőséggel bíró, értékes – a populáris művészi stílusokat tekintve klasszikus komoly-, nép-, jazz-, rock-, pop- és kortárszenei – programokat, egy fővárosi, kulturtematikus utazás viszont jelentősen megterhelné az 5-8 fős családok házi-kincstári forrásait.
A helyi viszonylatban túl későn kezdődő rendezvények – a belépődíjak magas árképzése, az informálisan és nem érdeklődési kör szerint kialakuló közönség-összetétel, a jelentéktelen vonzóerő, az elhibázott vagy közre nem adott műsor-összeállítás, a munkahelyen magas közösségi szerepet vállaló szülők késő esti munkaelfoglaltságai és a tanuló korú gyermekek korai lefekvést szigorúan rögzítő napirendje miatt – nem kerülhetnek fel a potenciális - személyes és szakmai szempontból is támogatható - programválasztási listára.
Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezetünk koordinálása mellett működő professzionális együtteseinkkel a művészi klasszikus komolyzene és jazz koncertpedagógiai adottságait fokozottan kimerítjük, hiszen – a Debrecenben már 6 éve megrendezett Jazzkarácsony-nagykarácsony hagyományos jótékonysági rendezvényünk mellett – a régió számos városában biztosítottunk ingyenes magaskultúrális programválasztási és műveltségelmélyítő értékű esélyt a – résztvevők részéről megfogalmazottan, megtisztelően értékelten - művészileg tartalmas és értékes koncertpedagógiai előadásaink során, amelyhez komoly segítséget nyújtottak az elnyert pályázati források, a köznevelési és közművelődési intézmények vezetői és pedagógusai, valamint az információ- és tudásvágyó tanulók is.
A közművelődési és közönségnevelési feladatok - óvodák és művelődési házak a művészeti nevelésbe történő bekapcsolása révén – a teljes köznevelési rendszer kulturális bázisa megteremthető. A jövő közönsége és művelt embere a gyermek, kinek a mai kor feltételei mellett szükséges a - legmagasabb elvárásoknak is megfelelő - magaskultúrát továbbörökíteni.  Az első koncertélmény tapasztalatai a művészeti iskola növendékeinél meghatározóak, szinte életre szóló hatásúak, hiszen ekkor tapasztalják meg a művészi értékű – a háttérzeneként folyamatosan szóló popzene hatásait felülmúló – művészi zene értékeit, személyiség- és gondolatformáló élményeit.
            Mára minden előadó és zenekar, aki - komolyan veszi hivatását - kialakított a gyermekek részére is megfelelően élvezhető repertoárt. Az ebből kialakuló – különböző kulturtematikájú - műsorok feltételei között szerepel a művészi érték megjelenése, a gyors és hosszú távú hatást biztosító művészi zene interpretálása és a felkészült, korszerű szakmai tudással és tájékozottsággal rendelkező művésztanárok jelenléte. A látens igények között szerepel a kulturálisan ingerszegény környezetben nevelkedő gyermekek aktív közösségi tevékenységekre való motiválása és a kulturálisan ingergazdag környezetben nevelkedő gyermekek kreatív alkotófolyamatokra való inspirálása, melyre a legtöbb – és a kooperatív tanulási módszereket támogató – lehetőség a közismereti énekórákon nyílik. A közösségi alkalmakon több résztvevő bekapcsolódása is kivitelezhető, ahol - a klasszikus és kortárs elvárásokat szinkronizáló - alkalmakkor szülők bevonásával megvalósuló zene-, tánc-, dráma- és képzőművészeti produkciók a művészi zene feldolgozását, befogadását segítik elő.
Napjainkban – az egyre nehezebb finanszírozási helyzetben levő – kulturális intézmények szerepvállalása, koncertpedagógiája kiemelt feladat a művészeti nevelésben támogatásában.
Ezek az intézmények nemzetközi kapcsolataik révén népszerűsítik a magyar művészi zenét és a művészetoktatást világszerte.
Az infokommunikációs korszak legfőbb szakmai kérdése, hogy a művészi zene milyen formában jut el és mely stílusai válnak befogadhatóvá és népszerűvé a koncertpedagógia segítségével.
A közművelődés és közönségnevelés szükséglete már a XX. század második felében megjelent, azonban a nyugati kultúra rohamos terjedése óta méltánytalanul háttérbe szorult.
A helyzetet tovább súlyosbította, hogy a művészetek szakemberképzésében általános nézetként terjedt el, hogy a képzett növendék befogadóvá válik egyszerűen a készségfejlesztése által, további fejlesztést nem igényel műveltségének - magaskultúrára való fókuszálásának – specializálódása.
A közismereti ének órák a lexikális tananyag elsajátítására szorítkoztak, a multi- és magaskultúra, valamint a klasszikus és kortárs hangszeres, egyetemes és nemzeti értékeinek továbbörökítésének háttérbe szorításával, esetenként a tömegkultúra személyiségromboló, de közösségépítő módszereinek alkalmazásával.
A meghirdetett előadások további problémák megjelenését idézik elő, hiszen a különböző életkori és műveltségi sajátosságokkal rendelkező hallgatói résztvevőkből álló közönség különböző koncentrációs és befogadói készségekkel rendelkezik.
A leggyakoribb probléma az előadás prózai részeinek túlsúlya a zenei tartalomhoz képest.
A különböző adatokat, lexikális információkat ömlesztve leközölő előadók esetében a valódi, érdekes, a mindennapi gyakorlati életben is használható, értékes tartalom, valamint a személyiségfejlesztő és a léleknemesítő tapasztalatok mérsékelten kerülnek közreadásra.
A felgyorsult világunkhoz alkalmazkodott közönség számára kialakított műsorok nem nélkülözhetik az azonnali befogadáshoz és hosszútávú élményhatáshoz szükséges katarzis – az érzelmi csúcspont – gyors kibontakozását, ezért az előző évszázadokban komponált komolyzenei kompozíciók közül korunkban a gyors élményhatást biztosító közkedvelt hangvételű művek váltak népszerűvé és átörökíthetővé.

Véleményem szerint a professzionális előadók előadásait az alábbi koncertpedagógiai sztenderdszempontok szerint vizsgálva határozhatjuk meg értékfaktorukat, általánosan elvárható komplexitásukat: (Forrás: A művészetoktatás és a művészeti nevelés szerepe az infokommunikációs korszakban – Domokos, 2015)

1.      Hitelesség – az egyetemes művészi értékek - közönségnevelő, magaskultúrális szinten interpretált - közművelődési szándékkal - naprakész információkkal és korszerű formában társadalmi értéket teremtően – történő előadás
2.      Életkori sajátosságok - az előadók a gyermekek nyelvhasználatának megfelelően, fokozott humorral, de mérsékelt dekoncentrálással és demoralizálással – de nem egyszerűbb, gyengébb mentális képességekkel rendelkezőként kezelve a közönséget – történő előadás
3.      Interaktivitás szintje - közös élményekkel, feladat- és problémamegoldásokkal, játékos formában - a közönséget aktívan foglalkoztató formában – történő előadás
4.      Színpadkép – a zenekar elhelyezkedése nyitottságot, segítőkészséget mutat a közönség felé, így ezzel a pozitív képpel segíti elő a művészi zene könnyű befogadását, az azzal való azonosulást
5.      Megjelenés - a zenekar öltözéke és viselkedése megalapozza a művészi zene befogadhatóságát, így szimpátiát, kedvességet, követendő példát, kifinomult szintű társadalmi és kulturális értékeket adnak a hallgatóságnak
6.      Korszerűség - adatokat, lexikális információk helyett gyakorlati szempontok szerint használható tudásanyagot közölve, korszerűen érdekes és értékes tartalmat, személyiségfejlesztő és léleknemesítő tapasztalatokat is közreadnak az előadók
7.      Figyelemlekötés - az előadók az ifjúsági közönség figyelmét karizmatikus személyiségük átadásával kötik le, kiemelkedő teljesítmény esetén jutalmazzák is arra érdemeseket, valamint korszerű módszerekkel fegyelmezik a koncentrációhiánnyal küzdő csoportokat
8.      Motiváció és inspiráció - a különböző társadalmi és műveltségi környezetből érkezett közönség számára egyaránt értékes információk biztosításával - a kulturálisan ingerszegény környezetben nevelkedő gyermekek aktív közösségi tevékenységekre való motiválása és a kulturálisan ingergazdag környezetben nevelkedő gyermekek kreatív alkotófolyamatokra való inspirálása – hosszú távú élményhatást gyakorol, a magas értékfaktorú személyiségfejlesztés segítségével
9.      IKT - a korszerű IKT eszközök által kínált határtalan lehetőségek nagymértékben segítik az előadás legmélyebb tartalmának és művészi értékfaktorának hallgatósághoz történő eljutását
10.  Elégedettségmérés, értékelés - az előadás után az előadók összegyűjtik a közönség –értékeléshez és elégedettségméréshez szükséges - élményeit és az így szerzett tapasztalataikat - a programfejlesztésbe beépítve – felhasználják a művészi zene széleskörű népszerűsítésének érdekében.


Természetesen még további számtalan kritériumot beépíthetünk az interpretációfejlesztés és ellenőrzés folyamatába, de ha - e szerint az általánosan elvárások szerint felállított szempontrendszer szerint - egy-egy előadás és előadó pozitív összképet ad, társadalmi és kulturális szerepvállalása - minden kétséget kizáróan – magas szinten biztosított, tehát - az interpretációs tevékenységei során - fokozottan magas mértékben kerültek átadásra és befogadásra a művészi zene egyetemes és nemzeti értékei, elmélyült tartalmú üzenetei.
            Továbbra is megoldatlan probléma tehát, hogy az infokommunikációs korszak digitális társadalmában élő generációk hogyan juthatnak hozzá az őket méltóképpen megillető magaskultúrához, amit az őket megelőző generációk – évtizedeken keresztül - alanyi jog szerint szerezhettek meg – hazánk legkiválóbb művészei előadásában - a legmagasabb színvonalú hangszerbemutató előadásokon.
Debrecen, 2016. Február 13.                                                           
Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester, Zeneszerző, Szövegíró,
     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet vezetője