INTERAKTÍV ÉLMÉNY HÁZHOZ-SZÁLLÍTÁS: OTTHONKONCERT – ONLINEKONCERT

INTERAKTÍV ÉLMÉNY HÁZHOZ-SZÁLLÍTÁS OTTHONKONCERT – ONLINEKONCERT Hazánkban elsőként, egyedülállóan otthonába visszük a zenei élményt!...

Fordító - Translate

2017. július 1., szombat

Művészetoktatás, vagy művészeti nevelés?

Művészetoktatás, vagy művészeti nevelés?

         Ez a kérdés manapság igencsak aktuálissá vált és a közoktatás-köznevelés tartalmi különbségéhez hasonlóan széleskörű tudatosításra vár.
Míg a művészetoktatás alapvetően két intézménytípusban zajlik, a művészeti nevelés a köznevelési alapszolgáltatások részévé válhat a jövőben.


A művészetoktatás a zeneiskolák és a művészeti iskolák keretrendszerei között valósul meg.
Mind a zeneiskola, mind a művészeti iskola mára kialakult sztenderdekkel dolgozik, azonban a vidéki kulturális környezetben elveszítette korszerűségét.
A zeneiskola esetében gyakran az egyetemes kultúranyag kizárólagossága és a választható hangszertanulási lehetőségek mérsékeltsége, vagy – az intézmény szükségletei szerint irányított - túlszabályozottsága okoz veszélyhelyzeteket.
Ezafajta túlszabályozottság korlátozhatja a növendékek kreativitását és – az egyfőtárgyas főkuszálás miatt - megfoszthatja őket sokoldalúságuk megmutatkozási lehetőségeitől.
Azokban a városokban, ahol mindkét intézménytípus megtalálható a sokoldalú, kreatívabb személyiségek előszeretettel választják a művészeti iskolát a zeneiskolával szemben.
A művészeti iskolában gyakran nehezen tartható fenn az – alapvetően az egyetemes zeneiskolai hagyományokra épülő - oktatás színvonala, hiszen a közvélekedés és elvárások szerint szinte szakkörszerűen működik a növendékek fejlesztése, amely legtöbbször – növendéki részről - nélkülözi a mentális, érzelmi és szellemi felkészültséget, hiszen a tanulók a délutáni kötött tanórák, a közkedvelt tömegszakkörök, a szabadidőjátékok és a közismereti versenyalkalmak között beesve, gyakran kimerülten érkeznek a művészeti órákra.
Persze vannak időszakbeli különbségek, de alapvetően az – évkezdéstől évzárásig tartó - aktív időszakban csak a téli hónapok alkalmasabbak hatékony készségfejlesztésre.
A többi időszakban rengeteg esemény gazdagítja az éves ütemtervet, amelyben a művészeti rendezvények mellett a közismereti alkalmak is megfelelő felkészültséget kívánnak.
            A művészeti nevelés értékei tehát a közismereti órákon és a szabadidős tevékenységekben is könnyedén beépíthetőek.
Mik is ezek?
-          készség- és rutinfejlesztés
-          komfortbiztosítás
-          kiegyensúlyozottság
-          egészségfejlesztés
-          személyiségfejlesztés
-          közönségnevelés
-          közösségfejlesztés
-          közművelés
-           

            A provinciális hozzáállású és gondolkodású tantestületek esetében minden változással szemben tapasztalható az alapvető elzárkózás egyfajta rémülettel, vagy ijedséggel párosítva.
A változás számukra kizárólag mennyiségi terhet és nem minőségi lehetőséget foglal magába.
Amíg a szellemi és lelki otthonaikban – az iskolákban – a pedagógusok képtelenek elhúzni a sötétítőket és kinyitni az ablakokat, annak érdekében, hogy a fejlődéshez szükséges éltető napfény és friss levegő áramoljon be, addig a szülők is az általuk befolyásolt – tudattalan – állapotban maradnak.
A szülői és a tantestületi igények a pedagógiai módszerekkel és szükségletekkel szemben a tanulók és növendékek valódi szükségleteik teljesen eltérőek.
A felelős vezetői attitűd gyakorlati alkalmazása azonban helyes irányba terelheti ezeket a korszerű realitástól elmaradt szemlélet- és hozzáállás-változatokat.
A korunkra kialakult irányvonalak meghatározzák a köznevelés fejlődési útját is, amelyben a művészeti nevelés a mindennapos testneveléssel párhuzamban a mindennapi egészségfejlesztés szerves részeként szükséges megjelenjen.
            A közvélemény hajlamos a tanulókat a személyiségükhöz illeszkedően kategorizálni, így alapvetően a sport- és a művészeti beállítottságú személyiségek részére van lehetőség versenyképességet és sikerkövetést elsajátítani, az utóbbiban már térítési díj ellenében.
            Míg a közvélemény csak ezekben a szektorokban képes gondolkodni, az intézményvezetőknek és a pedagógusoknak - az esélyteremtést szem előtt tartva – szükséges korszerűen hasznos, új lehetőségeket biztosítani minden tanuló számára.
Ez a tantestületek esetében nehezebb feladat, hiszen a – felelősséget és a szerepvállalást kizárólag a vezetőkre terhelő - nyugodt attitűdjükön ritkán javítanak készségesen.
            Amennyiben a szülőkre nagyobb hatást képesek gyakorolni azok vezetők – akik belátják és felvállalják, hogy a teljes értékű nevelés a tanulók hasznossá válásának és hosszútávú érvényesülésének egyetlen lehetősége, valamint ennek tudatosítása érdekében hajlandóak személyes népszerűségüket is feláldozni – a szülői igények és a tanulói szükségletek hatékonyan találkozhatnak egymással.

            Napjainkban két kulcsfontosságú tényező határozza meg a korszerű edukációs folyamatokat, a tehetség- és a kreativitásfejlesztési értékeket.
Mindkét esetben meghatározó cél a hasznosítható tudás kialakítása, azonban a fejlesztési elveket tekintve alapvető különbségek tapasztalhatóak, hiszen a tehetségfejlesztés alapvetően az érzelmi- és szellemi gazdagításra épül – tehát az EQ és SQ fejlesztés áll a nézetközéppontjában – a kreativitásfejlesztés irányvonalával szemben, amely kifejezetten az értelmi – IQ többletű – illeszkedést határozza meg folyamataiban. 
Tehát, míg a tehetségek esetében nem alapfeltétel, hogy értelmi dimenzióban is értelmezhetőek legyenek a szellemi termékek és alkotások, addig a kreativitás kizárólag értelmezhető ötleteket és termékeket képes sztenderdszempontjai alapján értékelni. 
Ebből az is következhet, hogy a tehetségfejlesztés nagy részben elméleti képzésre épül és a kreativitásfejlesztés a gyakorlati hasznosulást helyezi előtérbe.
Továbbgondolva a tehetséges növendék tehetségét az élet több általános területére átültetve képes érvényesülni, a kreatív tanuló azonban egy adott tevékenységben éli ki kreativitását és a megszerzett tapasztalatai kevésbé válnak kompatibilissé más tevékenységekkel, szakmákkal.
            A tehetségek tehát kifejezetten az ötletek életre hívásában, a tervezésben és az elméleti megálmodásban erősek, míg a kreatívok – az ők követői – a gyakorlati megvalósításban, a kreatív – költség-, idő- és energiacsökkentő – végrehajtásban és koordinálásban kiemelkedőek. Ha mindezt a létrehozott termékekre és szolgáltatásokra is lebontjuk, akkor láthatóvá válik, hogy a kreatív emberek olyan dolgokat hoznak létre, ami nélkülözhetetlenek a mindennapi életben, míg a tehetségek elsősorban olyanokat, amelyek különlegessé, élményszerűvé teszik az életet.
Mondhatjuk tehát, hogy a kreatív folyamatok a hétköznapok személyesebbé tételére, natív fejlesztésére, míg a tehetségfolyamatok magára az élet fejlesztésére irányulnak.
            Ezek biztos tudatában a pályaválasztás és a pályára állás is sikeresebb lehet, annál is inkább, mert napjainkban a kreativitásra és a tehetséghasznosításra épülő munkaerő-piaci igények – a jövőben már szükségletek – egyre inkább fokozódnak.
Ezek jelentős része az automatizált idő-, energia- és forráscsökkentésre irányulnak, amelyeket az ötletgazda tehetségek és a kiváló problémamegoldó kreatív személyiségek kitűnően képesek megvalósítani.
            Míg a mai korban az automatizálás, a jövőben már a robotizálás válhat sztenderdfolyamattá, ahogy az emberi elme és személyiség egyre hatékonyabban és illeszkedőbben képes együttműködni a mesterséges intelligenciával és az infokommunikációs kor digitális eszközeivel.
Ez a folyamat fokozottan megfigyelhető a 2010 után született Alfa-generációk esetében, akik minden gondolatukat a digitális térben és a digitális eszközökkel kívánják megvalósítani.
Az előző generációknál jellemzőbb volt, hogy a technika térhódítása irányította az emberek érdeklődési fejlődéstörténetét, a legfiatalabb generációk esetében azonban a személyiségfejlődés veszi át a technikai haladás-irányítást.
Egyszerűbben megfogalmazva ma még az embertömegek követik a digitalizációt, a felnövekvő generációk esetében ez éppen fordítva igaz.
Ez azért lehetséges, mert – a digitális eszközök és módszerek egyszerűsödésével, valamint az embercsoportok kollektív tudásának fejlődésével - hamarosan az átlagemberek is képesek lesznek professzionálisan irányítani a digitális teret, amely már nem egy idegen világként fog megjelenni a közéletben, hanem a mindennapos élet szükséges és elvárt kereteként.
            A ma még sztenderdizálásra váró folyamatok és látens szabályok rögzítésre és tudatosításra kerülnek, amellyel az ember által irányított automatizálás elterjedhet.
A technika fejlődésével és a – jelenlegi felhasználóbarát módon egyszerűsítettek, popularizáltak helyett - bonyolultabb eszközök megjelenésével ismét előnyre tesz szert a digitális világ a személyes térrel szemben, hiszen a mesterséges intelligencia már ma is képes emberi beavatkozás nélkül, robotizáltan működtetni komoly keretrendszereket.
Ahhoz, hogy ebben a jövőbeli világban gyermekeinknek megfelelő esélyük legyen túlélni valódi társadalomkulturális értékké szükséges váljon a tehetség és a kreativitás is, amely ma még az átlagemberek számára a féltékenység alapját képezi, vagy egyszerűen a gyakorlati haszontalanságot, értelmetlenséget képviseli.
Azonban, ahogy az értelmi nevelést felváltotta az érzelmi nevelés és a jövőben felváltja majd a spirituális, teljes értékű szellemi nevelés a művészeti nevelés alapvetővé válik minden köznevelési intézmény pedagógiai programjában.
Addig a szép időszakig viszont gyermekeink és saját életünk élményszerűvé, örömtelivé és boldogabbá fejlesztéséhez elengedhetetlen a művészetkövetés!

Debrecen, 2017. Május 1.

Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet vezetője