Művész- szükségszakmák a jövőben
Ahogy
a köznevelésben úgy a közművelődésben is egyre inkább éreztetik hatásukat a
versenyszféra sztenderdjei és marketingmenedzser-modelljei.
Ahhoz, hogy ezt
a jelenséget megérthessük tisztáznunk szükséges a versenyszféra gyakorlati
működését, fontosabb szerepkörei szerint. Amikor ezt a területet tanulmányoztam
csupa idegen kifejezéssel és kizárólag üzleti angol rövidítésekkel találtam
szemben magam, amelyek még legtöbbünknek ismeretlenek lehetnek, de a
közeljövőben fokozott gyakorisággal találkozhatunk majd velük, ezért gondoltam
fontosnak az összegzésüket:
-
CEO:
A CEO (chief
executive officer) a szervezet legnagyobb hatáskörrel és felelősséggel rendelkező
irányító-vezetője, vezérigazgatója és felsővezetője, aki a szervezetet érintő
legfontosabb ügyekben – fenntartói felhatalmazás mellett - döntéseket hoz és minden
alkalmazott számára iránymutató utasításokat ad ki.
Státuszának
alapkövetelménye a magas képzettség és kiterjedt tapasztalat, valamint erős
kapcsolati háló. Helyes döntéseinek meghozatalához elengedhetetlen, hogy minden
szervezetfejlesztési – kommunikációs, gazdasági, HR, PR, marketing, partneri,
támogatói, segítői, menedzseri, stratégiai, technikai, tervezői, koordinálási,
kutatási, fejlesztési és továbbfejlesztési - folyamatot tisztán átlásson és
világos, egyszerűsített utasításokkal képes legyen irányítani azokat.
-
COO:
A COO-k (chief operations officer-ek) feladatkörei
speciális, vagy tematikus középvezetői, ügyvezető igazgatói vagy
vezetőhelyettesi változásmenedzser-funkcióknak felelnek meg, amelyek –
szakterületek szerinti koordinálással – segítik a felsővezető döntéshozatalát,
szakmai fejlesztőmunkáját. A szerepkörök leggyakrabban a stratégiai fejlesztés,
a szakmai képviselet, a szolgáltatásfejlesztés, esetleg a működéshez szükséges rutin-
és gyakorlatirányítás témakörei köré csoportosulnak. Képzettségéből adódóan az
adott szakterületéhez kapcsolódó felelősség- és hatásköröket vállalja.
-
CFO:
A CFO (chief
finance officer) gazdasági vezető, felsővezető-helyettes, középvezető, vagy válságmenedzser,
aki a deficit elkerüléséért és a szubficit fenntartásáért felelős. Hatáskörei a
gazdasági irányítás, a válságmenedzsment, a kockázatelemzés, a befektetés és a
kontrolling szerepköreire terjednek ki.
-
CMO:
A CMO (chief marketing officer) marketing-vezető, középvezető-helyettes
vagy a valóságban elméleti szinten létező CSO (chief sales
officer és chief strategy officert) szerepköröket gyakorlatban irányító vezető,
aki a piackutatás mellett, az új piaci szektorok meghódításáért, az új vásárlói
rétegek megszerzéséért, az értékesítési csatornák és kapcsolati háló továbbfejlesztéséért,
a stratégiafejlesztésért, a papír alapú és digitális adatfeldolgozásért, a mérés-értékelésért,
a pályázati források lehívásáért, valamint e területek szintetizált ellenőrzéséért
is felelős.
Szerepe a digitális megjelenésben és a versenyszférán
belüli folyamatos jelenlét biztosításában kiemelkedő.
-
CTO:
A CTO (chief
technology officer) hatáskörébe tartozik a szervezetnél alkalmazott módszerek
és eszközök hatékony működése, az infrastruktúra működtetése és kutatás-fejlesztése,
valamint a belső ellenőrzési és értékelési feladatok is, amelyek szervesen
illeszkednek az irányítási-koordinálási alsóvezetői felelősségkörhöz.
-
CXO: A CXO (chief
experience officer) a szervezeti kultúrában a felhasználói élmény és
elégedettség kialakítása, fenntartása és fejlesztése érdekében alsóvezetői
feladatkört lát el, a stratégiatervezéstől, az adott brand, termék, vagy
szolgáltatás hírnevének és népszerűségének kialakításán, a marketing- és
kommunikációs sztenderdek alkalmazásán, valamint a törvényes adatszerzési- és
közlési folyamatokon keresztül, egészen a külső-belső szakmai és személyes
kapcsolatok menedzseléséig.
-
CIO: A CIO (chief
information officer) szintén alsóvezetői, esetleg működtetői munkaközösség-vezetői
szerepkörben tevékenykedik. Feladatköre az IKT
infrastruktúra hatékony működtetése, a maga elengedhetetlen biztonsági
keretrendszerének biztosításával. Döntési jogkörrel általában nem rendelkezik,
kizárólag a szervezeti biztonságot érintő döntések előkészítésben vesz részt. Legfőbb
szerepe a digitális tér és az infokommunikáció határtalan lehetőségeinek a
szervezet érdekei szerint történő felhasználása, a szubficit fenntartása
érdekében, valamint a szervezeti információs- és adattőke biztonságos, digitális
rögzítése, rendszerezése és felhasználhatóvá tétele az innovációs folyamatok szolgálatában.
IKT-szakmákban:
-
Komfort-menedzser (komfortérzetért
felel)
-
Felhasználói élménytervező (SWOT)
-
Adatelemző (szokásfigyelő)
-
Chatbot kommunikációs tréner
(interakciómodell-tervező)
-
Kommunikációs menedzser (pozitív
kommunikáció és eladásfejlesztés)
-
Kreatív technikai és analitikai
fejlesztő (takarékos- és környezettudatos marketing)
-
Közösségi meggyőző (a cég reklámarca)
-
Innovációs menedzser (változás- és
válságmenedzser)
-
Általános IKT koordinátor (a tehetség)
Látható
tehát, hogy a versenyszférában a sztenderdizált munkafolyamatok és szakmai
tevékenységek révén adott munkavállaló több feladatellátási státusz, vagy
munkahely, esetleg ellentétes érdekeltségű – meghatározóan vetélytárs beállítottságú
- ipari szektor munkafolyamatait is praktikusan képes ellátni, így az
önképzésébe fektetett energia, idő és materiális forrás könnyedén megtérül, a munkaerő-piaci
komfortérzet és személyes egzisztencia megőrzésével.
A
lojalitás fogalma is szélesebb perspektívában jelenik meg az üzleti jellegű tevékenységekben,
ugyanis – a közszférában tapasztalható hagyománytisztelettel és értékmegőrzéssel
ellentétben – az értékteremtő gyors változások miatt mindig csak az adott
projekttel kapcsolatban alkalmazható a szakmai elkötelezettség és alázat.
Gyakran nehéz,
de helyes döntés lehet szembemenni a vezetéssel a biztonságos
projektmegvalósítás érdekében, ám a következmények elemzése során a legtöbb munkavállalót
– a fejlesztő szándék és a szervezet üzleti érdekei ellenére - elriasztja ez a nehéz
választás.
A
nehéz döntések felvállalásának gyakorlata a spirituális intelligencia által
vezérelt művészszakmában általános gyakorlat, hiszen minden válságidőszak elsődlegesen
érinti ezt a szektort.
Amikor azonban a
gyártók a kisszámú igényes fogyasztókat és felhasználókat kívánják megszólítani
szintén a művészetekhez, a professzionális művészekhez fordulnak, hogy kreatív
csomagolással tegyék eladhatóan vonzóbbá prémium minőségű termékeiket,
szolgáltatásaikat.
A
művészetre épülő új ipari szektorok:
Mivel a művészetekre épülő ipar
korunkban folyamatos térhódítással dimenzionálódik, új típusú szakmák és
státuszok alakulnak ki, a tudásintenzív-, a kulturális és a kreatív ipar
kiszolgálása érdekében.
A különböző elvárások és igények pragmatikusan
intellektuális alkotók és konvencionálisan gyakorlatias előadók megjelenését szorgalmazzák.
Lehetséges jövőbeli
szükségszakmák a művészetekben:
-
Felhasználói igényelemző
-
Kulturális szükségletkutató
-
Általános kultúraközvetítő
-
Arculatvezető (elméleti megjelenés-alkotó)
-
Brand- és minőségellenőr (gyakorlati jelenlét-előadó)
-
Kreatív marketing-menedzser (natív promo-alkotó
és előadó)
-
Általános teljesítmény-menedzser
-
Konvenció-koordinátor (praktikus megegyezés-előadó)
-
Pragmatika-kommunikátor (értékrendszer-közvetítő
előadó, jelek és jelzések)
-
Szemiotika-tervező (belső értékrendszer-alkotó,
jelek és jelzések)
-
Téma-interpretátor (értelmezés)
-
Előadás-facilitátor (könnyítés)
-
Érték- és élmény-mediátor (közvetítés)
-
Közönséghatás-elemző
-
Komfort-fejlesztő
-
Program-leader
-
Frusztrációs mentor
-
Kultúrközösségi operátor
-
Progresszív eszköz- és módszerfejlesztő
-
Tehetségkoordinátor
-
Mérés-értékelési koordinátor
-
Műsorinnovátor
-
…
Ahogy
a szakember- és a szaktudás-hiány egyre jobban elterjed a különböző szakmákban
valószínűsíthető lesz az új szakmák elterjedése, valamint a szakmakörök egyszemélyes,
sokoldalú felhasználása.
A gyakorlatban tehát
egy adott munkakörhöz – a lehetőségek kimaxolásával – több szakkör is könnyedén
optimalizálhatóvá válik, annak függvényében, hogy a feladatellátó személy
milyen natív sajátosságokkal, attitűdökkel és képzettségekkel rendelkezik.
Mivel korunk
egyetlen kitörési lehetősége a folyamatos tanulás és továbbképzés, a jövő
állásainak betöltéséhez fokozottabban szükséges lesz az edukációs sokoldalúság.
Ez a jelenség a
művészetekben is megtapasztalható, ahol a tehetségek – figyelmüket megosztva - jellemzően
több művészeti ágban is alkotnak és előadnak párhuzamosan.
A
művészet szellemi terméke az élmény, amely összetevőiben erkölcsi, mentális, szellemi
és érzelmi felemelkedést is tartalmaz, azonban az állami
Kutatás-Fejlesztés-Innováció (KFI) programokhoz hasonlóan általános
sztenderd-modellek kidolgozásával szükséges korszerűen naprakésszé fejleszteni,
annak érdekében, hogy vonzóerejét és művészi értékét együttesen legyen képes
megőrizni.
A
digitális élmény-automatika és az interaktív, felhasználóbarát mesterséges
intelligencia felhasználása elkerülhetetlen az alkotó- és az
előadó-folyamatokban egyaránt.
Az új,
versenyképesebb szervezeti kultúra a hasznos (nonformális, informális és
formális) szakmai kisközösségekre és a sokoldalú (tehetségazonosított és
követett) személyes tehetségekre épül, mindenféle hierarchia felszámolásával,
azonban fokozott szabályrögzítés mellett és fejlesztést szolgáló-vezető
attitűddel.
Cél:
az élmény-felhasználói szükségletek dinamikus és flexibilis lekövetése és
lereagálása.
A
kollektív fennmaradás kulcsa az –emberiség történelmében a válsághelyzeteket is
feloldó - együttműködés, amelyben a művészet élenjáró.
A mesterséges
intelligenciával történő együttműködés mértéke jellemezheti majd a jövő emberi sikereinek
megjelenését.
használhatjuk:
-
a robotvezetőt (étel- és italrendelés, művészellátás,
edukáció, személy- és felszerelés-szállítás)
-
a drónokat (fénytechnika, különleges
effektek, alkotás, előadás és edukáció, szemléltetés, biztonság, helyszínbiztosítás,
logisztika, felvétel, referenciakészítés)
-
az irányított automatákat és az
intelligens robotokat (alkotás, előadás és edukáció, helyszínbiztosítás, szállítás,
rakodás, építés, termék- és szolgáltatás)
-
az applikációkat (kultúrszektor-elemzés,
igényfelmérés, alkotás, előadás és edukáció, szellemi tulajdon-védelem és
nyomkövetés, szemléltetés, asszisztencia, kapcsolattartás, kommunikáció, digitális
megjelenés és jelenlét tervezés-szerkesztés-fejlesztés, könyvelés,
adminisztráció, adatgyűjtés, adatrögzítés, információelemzés, információmegosztás,
referenciakészítés)
-
IoT (Internet of Things) a tárgyaink
hálózatát (aktívan kommunikáló rendszerek, hangszerek…)
a művészetekben.
A
jelen kérdése: az AI hogyan segítheti az alkotást, az előadást és az
edukációt???
Természetesen
nem várhatjuk, hogy pótolhatják az emberi ötleteket, a kreativitást, a
személyes attitűdöt, viszont elengedhetetlen partnerei, támogatói és segítői
lesznek a mindennapi feladatellátásnak!!!
A
problémamegoldáshoz, kapcsolatépítéshez, művészetekhez, kreativitáshoz, ötletekhez,
tehetséghez, érzelmekhez, szellemiséghez, helyzetfelismeréshez, helyes
döntéshez és önkifejezéshez teljes emberi személyiségre van szükség, azonban folyamatos
tanulással az emberi életet olyan kényelmi szintre emelheti, ahol az ember a
legfőbb alkotóként kizárólag szellemi faktorával válhat örökké, halhatatlanná…
Köszönöm, hogy megtisztelt figyelmével!
Debrecen, 2017.
Május 03.
Domokos
János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
a Művészi
Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet vezetője